IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-после: батерията с твърд електролит е факт

Учени от Харвард патентоват технологията, която може да преобрази електромобила

Най-важната задача по пътя към електрическата революция най-после изглежда решена: учени от Харвардския университет обявиха официално в авторитетното издание Nature, че са създали работеща батерия с твърд електролит, годна за промишлено производство.
  
   
Ли Шин, батерия, твърд електролит
Ли Шин, асоцииран професор по химия на материалите в Харвардския университет
   

    
Подобна батерия от години се смята за Светия граал в областта на енергийните технологии. Тя е много по-лека от сегашните литиево-йонни батерии с течен електролит, има по-висока енергийна плътност и може да се зарежда със значително по-висока скорост. Освен това ще струва по-евтино, защото влаганите в нея материали са по-малко.

Но има и един непреодолим до момента проблем: батериите с твърд електролит са много по-склонни към образуване на т. нар. дендрити - нещо като сталактити от атоми, проточващи се от катода към анода. Когато двата полюса се свържат по този начин, се получава късо съединение и батерията най-често се замозапалва.
 
   
батерия твърд електролит
Предимствата на батерията на Ли пред нормалната литиево-йонна: образуването на дендрити е прекъснато от средния слой и не може да предизвика късо съединение и самозапалване
  
   
Сега обаче Ли Шин, професор по химия на материалите от Харвард, и екипът му са разработили нов тип батерия с твърд електролит, при който дендритите не са проблем. Тя може да бъде зареждана и разреждана минимум 10 000 пъти, без да загуби капацитет, което покрива напълно жизнения цикъл на един електромобил. Времето за пълно зареждане на такава батерия е 10-20 минути. В момента текат патентни процедури, а акселераторът към университета и Харвардският фонд за решения за климата вече са осигурили допълнително финансиране за прехода към промишлено производство.

Решението на Ли, както обяснява The Harvard Gazette, силно напомня на сандвич с много слоеве. Първо идва хлябът - литиево-металният анод. После идва марулята - предпазен слой от графит. После - доматите, тоест първият тип твърд електролит. И накрая - шунката, вторият тип електролит. След тях отново идва първият електролит, слой графит и накрая - катодът.
  
  
Електромобил
  
   
Двата твърди електролита са с различен състав - първият е Li5.5PS4.5Cl1.5, наричан за удобство LPSCI, а вторият - Li10Ge1P2S12 (LGPS). Първият слой позволява ефективно движение на литиевите йони, но е податлив на дендрити. Вторият обаче ги спира напълно, и така предпазва батерията от късо съединение. "Доказахме, че батерията с твърд електролит може да е фундаментално различна от тези с течен", обяснява Ли. Според професора все още има някои практически въпроси за решаване, преди технологията да влезе в серийно производство, но те са напълно преодолими. 


 

0 от 500
  • #22
    1 rate up comment 4 rate down comment
    разбирач ( преди 2 години )
    Момци, понеже гледам , че се опитвате да разбирате някои неща реших, че е най-дбре аз да ви обясня ясно и простичко: бъдещето на автомобилите е на ДВГ с водородният турбомотор! Ай да не се впускам в подробности, за това кога и как на някои ще им светне накрая да използват и най-доброто от старото, както и ефективните реновации на прогреса, а и няма да споменавам, колко близко са някои да сведат емисиите от таъв двигател до нулеви.....
  • #21
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Мамун ( преди 2 години )
    Абе все сте професори тук, по отношение на Toyota, забравих те бързо кой пусна 1 те плъгин хибриди още пре далечната 2005. Другите марки даже не бяха чували камоли да произведат подобен шедьовър. Карам Lexus GS 450h,перфектно изпълнение, но вие сте по компетентни, айде със здраве.
  • #20
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Бъдещето ( преди 2 години )
    Потърсете в търсачката конопени батерии. Създава се подобен на графен материал от отпадъчни конопени влакна за една хилядна от цената. 8 пъти по-мощни от литиевите!
  • #19
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    2 милиона хибрида на Тойота пестят СО2 колкото 1 милион електромобила. Затова Тойота спестява най-много СО2 с хибридите си - Тесла с 500 000 електромобила на година е едвам на половината.
  • #18
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Смислена е тази технология, която намалява СО2 най-много. Един самозареждащ се хибрид има 30% по-ниски СО2 емисии за целия си живот от ДВГ автомобил. Плъгин хибрида - 30-50%, а електромобила до 60%. Един плъгин хибрид може да е по-чист от един хибрид, но 2 хибрида пестят повече СО2 от 1 плъгин хибрид и 1 ДВГ и колкото 1 електромобил и 1 ДВГ . Затова, както казах, най-смислена е най-масовата технология.
  • #17
    6 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Кое не е желана от потребителя технология? Тойота продадоха над 2 милиона хибрида през 2020 - това е повече от всичките електромобили за годината. Най-смислената технология е тази която подлежи на масовизация.
  • #16
    10 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тойота са абсолютни лидери при хибридите и горивните клетки. Какви повече иновации искате? Електромобили? И тях ще пуснат когато успеят да правят достатъчно добра печалба от тях. Точно защото са технологични лидери не им се налага да правят електромобили на загуба като ВАГ за да покриват стандартите за емисии.
  • #15
    5 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Хех, Вагито пак нещо не доразбрало. Тойота обявиха чиста печалба за годината от 20 милиарда долара. Тесла, Вагонатките или които и да било други като ги настигнат, да се обадят хахаха! А 2 милиона хибрида бяха произвели още 2020.
  • #14
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    На пресконференция вчера Тойотка обяви, че планира да произвежда 2 млн. електрифицирани автомобила към 2030. Не електрически. Тесла най-вероятно ще стигне 1 млн. тази година и 2 млн. догодина. Чисти електрически.
  • #13
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    да питам за един приател тези елекричките стават ли на газ