Panasonic официално откри най-голямата фабрика за клетки за автомобилни батерии в света. Разположена в Де Сото, край Канзас Сити, тя е с обща площ 437,000 квадратни метра - колкото 225 футболни игрища. Именно площта е претенцията на Panasonic за световен рекорд, защото производственият капацитет е 6 милиона цилиндрични клетки дневно - по-малко от някои заводи в Китай.

Фабриката в Канзас е втората за японците на американска земя след тази в Невада, която е част от Гигафабриката на Tesla. Новото предприятие ще произвежда еволюция на познатите цилиндрични клетки 2170, с около 5% повече енергийна плътност.
Големият въпрос е дали огромната инвестиция на Panasonic ще се изплати. Тя бе планирана в мандата на Байдън, когато се очакваха все по-агресивни федерални стимули в подкрепа на електромобилите. При Тръмп нещата са наопаки.

От друга страна, ескалацията в търговските спорове САЩ-Китай напоследък на практика затваря американския пазар за китайците, които са лидери в този сегмент. В Северна Америка основните конкуренти на Panasonic са корейските LG Energy и SK On. LG строи огромен завод в Аризона, който трябва да започне производство още преди края на тази година. SK On очаква до края на годината да има 180 гигаватчаса производствен капацитет в САЩ. Този на Panasonic с новата фабрика в Де Сото ще е около 73 гигаватчаса.
Китайският гигант CATL обяви миналата година, че е склонен да построи завод в САЩ, за да избегне търговските бариери, но в началото на тази година Пентагонът включи компанията в списъка на китайските "военни производители", за които важат допълнителни ограничения.

В не толкова далечното минало, Panasonic бе най-големият световен производител на батерии за автомобили, най-вече благодарение на договора си за доставки към Tesla. В последните години обаче компанията неудържимо губи пазарния си дял. През миналото десетилетие той надхвърляше 30%, миналата година падна до 5.8%, а в началото на юни 2025 вече е бил едва 2.9%.


7