Съветската автомобилна промишленост, с която по-големите от нас са отраснали, не се отличаваше с необикновено многообразие. Но въпреки това си имаше своята строга йерархия. Тя започваше с най-достъпните модели, като ЗАЗ-968 и Москвич.
Бронираната версия - ЗИЛ-41052, с дебели 4 см стъкла и тегло 5.5 тона
После идваше най-масовият съветски автомобил в историята - ВАЗ-2101 Жигули. Само по-отговорните другари и нелегалните "частници" можеха да мечтаят за ГАЗ-24 Волга. А до ГАЗ-13 Чайка се докосваха само няколкостотин високопоставени партийци. Но над всички тях стоеше друг модел на друга марка: върховният автомобил на СССР и изобщо на целия Източен лагер. На предния му капак стоеше логото на ЗИЛ, московския "Завод имени Лихачева".
13 любопитни факта за ЗИЛ-4104 (ГАЛЕРИЯ):
Eдна от причините за доста бързото пенсиониране на ЗИЛ-111 е покушението срещу Брежнев през януари 1969 година. Тогава Виктор Илин, младши лейтенант от съветската армия, причаква кортежа и открива огън с два пистолета по втория автомобил, в който обикновено се вози генсекът. Този път обаче по изключение в колата са космонавтите Алексей Леонов и Валентина Терешкова. Шофьорът им е ранен и умира в болницата. Илин е признат за невменяем и е затворен в психиатрична лечебница чак до 1990. Сега живее в Москва с пенсия за инвалидност.
Самият Брежнев не се стряска особено от атентата и дори след него отказва да се вози в брониран автомобил - такъв се появява чак по времето на Горбачов. Но конструкторите в ЗИЛ ускоряват работата по създаването на нова, по-бърза лимузина.
На снимката е автомобилът от покушението, с маркирани местата, където са проникнали куршумите.