За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
При това днешните цени са само намек за онова, което ни чака в бъдеще, когато електромобилите станат не 10%, а 50% от целия автомобилен пазар.
Кобалтът е сравнително рядък метал, като близо 50% от глобалния добив се пада на Демократична република Конго.
Литият е изключително разпространен, но сложен за извличане. Търсенето и високите цени са достатъчна мотивация за инвеститорите, но разработването на нови находища и рафинерии ще отнеме около десетилетие.
И накрая стигаме до никела. В батерията на Tesla Model 3 има около 30 кг никел. Компанията на Илон Мъск потребява около половината от всички количества, предвидени за автомобилната индустрия. Ако Tesla изпълнява плановете си за увеличаване на производството, до 2030 тя може да поглъща целия световен добив на пречистен никел на сегашните му равнища, изчислява инвестиционната банка Jefferies, цитирана от FT.
Прогнозите на McKinsey сочат недостиг на никел и литий още в близките години (виж графиката).