Мнозинството хора имат доста ясна представа кои са най-големите автомобилни производители. Но кои са най-печелившите? И има ли това значение за крайния купувач? Логично е, че компания, която е на загуба и има материални затруднения, трудно може да отделя средства за развойна дейност или за повишаване на качеството - и затова трябва да подхождаме към нейните модели с внимание.
От друга страна, и гоненето на висок марж на печалбата невинаги е в интерес на клиента - в края на краищата то се постига, като в автомобилите се влага малко като материали, труд и нови технологии, а за сметка на това се увеличава цената им.
Така че е трудно да се определи точно връзката между финансовото състояние на една компания и качеството на автомобилите й. Но все пак това е информация, която е полезно да се знае. Затова Automedia.bg се порови във финансовите отчети, за да установи кой производител в каква кондиция е в началото на 2021 година. Класацията ни обхваща компаниите с глобален обхват и пренебрегва няколко китайски производителя, които съвсем скоро ще са равноправни конкуренти на традиционните имена. Фокусирали сме се върху фирмите в масовия сегмент, като сме добавили Ferrari, като база за сравнение със свръхлуксозния сегмент, и Tesla, като символ и лидер на новата вълна производители на електромобили.
Най-печелившите производители през 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Не е коректно да се сравняват компании, които продават милиони автомобили годишно, с такива, които продават едва по десетина хиляди. Но съпоставката с Ferrari показва колко по-неуязвим за кризи е свръхлуксозният сегмент. Италианската компания, която преди няколко години се отдели от FCA, има нетни приходи от 3.46 милиарда евро през 2020 - минимален спад на годишна база. Нетната й печалба е 609 милиона евро, или по 3.29 евро на акция, а разпределеният дивидент е по 1.13 евро на акция.