В шедьовъра на Ремарк "Трима другари", приятелите Роберт, Ото и Готфрид имаха автомобил, кръстен "Карл": отчайваща на вид съборетина, под чиято външност се криеше състезателен компресорен мотор. Карл беше в състояние да натрие носа на всеки баровец с лъскава лимузина, който го погледне презрително.
Подобен автомобил имаше по съветско време и КГБ. Само че не за да си прави майтап с парвенютата, разбира се. Волга ГАЗ-23 има доста по-зловещо предназначение. Тя е една от най-редките, и в същото време най-тайнствената машина на съветската автоиндустрия. Колегите от руското издание "За Рульом" наскоро тестваха една съвършено реставрирана версия и ни дадоха повод да ви разкажем историята на този много специален автомобил.
Тайните на най-секретната Волга (ГАЛЕРИЯ):
Eдинствената видима - макар и трудно - разлика в салона на ГАЗ-23 спрямо нормалната волга е тази прозрачна скала за позициите на автоматичната трансмисия. Но и тя е така монтирана над волана, че за да я забележите през стъклото, трябва доста вглеждане. Което по правило рядко се случва на автомобил на КГБ.
Позиция "паркинг" няма - колата се гази в неутрална позиция и с вдигната ръчна спирачка. Буквата П на скалата обозначава режима "моторна спирачка" за спускане по стръмни наклони. Тогава при скорост под 40 км/ч автоматът поддържа първа предавка, а над 40 включва втора.