50-те и 60-те години бяха епохата на Германското икономическо чудо. А също и епохата на чудото Mercedes-Benz - тогава сринатата през войната компания не само си върна стария блясък, но и усилено работеше да си извоюва репутацията на най-добрия автомобилен производител в света. И за да го стори, създаде някои удивителни машини, като обвитата в тайнственост "мобилна лаборатория".
Доминираната от инженерите корпоративна култура в Mercedes изискваше старателни, прецизни изпитания на всеки нов продукт.
В наши дни това е лесна работа: просто закачаш някои сензори в автомобила, свързваш ги с WiFi връзка с лаптопа си, и с GPS, и готово. Но преди шест десетилетия подобна задача изискваше много повече изобретателност. Измервателните уреди или още не съществуваха, или бяха твърде големи, тежки и чупливи, за да се монтират в нормален автомобил.
И ето какво решение измислиха германските инженери: взеха един 300d и го превърнаха в подвижна лаборатория. 300d (W189) дебютира през 1957 и бе най-престижният модел на Mercedes за онова време. Замислен да се конкурира с Rolls-Royce и Bentley, той проправи пътя към появата на легендарни машини като 600 Grosser. И също като него бе предпочитан от кинозвезди и диктатори.
Интериорът на стандартен 300d от онази епоха
Нито един диктатор обаче нямаше достъп до машина като тази на развойния отдел на Mercedes. Отпред тя е стандартна, със същия редови 6-цилиндров мотор с инжекция, който задвижва и иконата Gullwing. Но от шофьорската седалка назад колата е изцяло променена. Задницата е изпълнена в стил shooting brake, и се е простила с втория чифт врати.
Интериорът на мобилната лаборатория
Така създаденото огромно багажно пространство е покрито с прозрачни плексигласови панели. След това е натъпкано догоре с всевъзможна измервателна апаратура - и два малки столчета за самите инженери. В покрива е вграден нещо като перископ, през който чрез кабел лабораторията може да се свърже към тествания автомобил. От Benz наричат тази връзка "пъпна връв за данни". След това двата автомобила могат да се упътят към тестовата писта и да въртят обиколки при скорости до 120 километра в час, записвайки информация по 14 различни показателя.
Mercedes още притежава този уникален автомобил и периодично го показва в музея си в Щутгарт.
Още снимки на уникалната мобилна лаборатория вижте в ГАЛЕРИЯТА: