Когато става въпрос за аеродинамични тестове на автомобили с висока производителност, мнозина си представят футуристични тунели. Но компанията McMurtry Automotive намери уникална алтернатива за фина настройка на своята Spéirling Electric Hypercar -: най-бързо ускоряващата електрическа хиперкола в света.
Говорим за много рядък, електрически, едноместен автомобил, който има 1000 к.с. и струва един милион долара. Той вече постави няколко рекорда. Успя дори да победи Ferrari LaFerrari, постигайки 0 до 100 км/ч за 1,4 секунди. Сега той иска да твори история, след като достигна 257 км/ч в тъмен железопътен тунел от викторианската епоха: Кейтсби. За разлика от традиционния аеродинамичен, където въздухът се движи над неподвижна кола, старият Кейтсби позволява на превозното средство да лети с висока скорост в контролирана среда, измервайки аеродинамичното съпротивление при реални условия.
Тунелът Кейтсби е построен през 1897 година в Нортхемптъншър (Обединеното кралство) като част от железопътна линия. След затварянето му през 1966-а той не се използва. Едва преди няколко години се превърна в съоръжение за тестване на автомобили благодарение на уникалните си характеристики.
Този тунел има напълно права структура с дължина 2,7 км и ширина 8,2 метра, запечатана вътрешност, която позволява постоянни климатични условия около 10 ºC и асфалтирана повърхност, идеална за високопрецизни тестове.
McMurtry Spéirling спечели титлата на най-бързо ускоряващ електрически автомобил в света благодарение на уникалната комбинация от иновативни технологии. Неговият малък размер, ултралеко шаси от въглеродни влакна и революционна система от смукателни вентилатори му позволяват да генерира екстремна притискаща сила без нужда от масивни спойлери. Тази система, вдъхновена от легендарните болиди на Формула 1, подобрява сцеплението по безпрецедентен начин .
Spéirling е в състояние да достигне 100 км/ч за по-малко от 1,5 секунди и издуха съперниците си на писти като Goodwood. Там успя лесно да изпревари три коли в една обиколка, и то какви - McLaren GT3, Lamboghini Huracán GT3 и Aston Martin Vantage GT3 . Но за да се постигне такава производителност, е от решаващо значение да се усъвършенства всеки аеродинамичен детайл и тук влиза в действие тунелът на Кейтсби.
Екипът на McMurtry Automotive използва сензори за налягане, високоскоростни камери и компютърни модели, за да анализира въздушния поток около Spéirling. "Тази среда ни позволява да провеждаме повтарящи се тестове при идентични условия, нещо, което би било невъзможно в открита верига поради климатичните вариации “, обяснява един от инженерите.
Проблемът със зимните тестове в Обединеното кралство е, че винаги е студено, понякога ледено, земята винаги е хлъзгава. "Обикновено по това време сме на Средиземно море, където времето е топло, земята е суха и средата предвидима“, добавя той.
Така че защо да тествате в стария тунел? Основно, защото без да се налага да правите дълги пътувания, старото съоръжение дава предимството да се пробват колите с с реална скорост. Измерва се въздействието на въздушната струя, без да е необходимо изкуствено да го симулира. Така McMurtry прецизира вентилаторната си система и допълнително подобрява аеродинамичната ефективност на Spéirling. Иначе казано, намалява съпротивлението и максимизира производителността.
След това екипът сравнява данните, събрани в тунела, с тези, проектирани чрез компютърни симулации, за да се увери, че двете съвпадат. Пример, че новата технология и старите съоръжения могат да работят заедно за прогреса.