Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Как обаче да се наложи подобна "оптимизирана стратегия" за зареждане? Опитът дори на страни с висока обществена дисциплинираност като Нидерландия и Норвегия показва, че хората са склонни да следват най-вече собственото си удобство. Начинът да бъдат "оптимизирани" е само един: да бъдат принудени да плащат повече.
Клетке и Мозер препоръчват два варианта, които да се прилагат поотделно или заедно. Единият е въвеждане на тарифи за ток според периода от денонощието: нещо като познатата ни по-евтина ставка за нощния ток в България, но много по-сложна и диференцирана, така че да обхване всички пикове и спадове в потреблението през денонощието.
Вторият вариант е "цени в реално време", при които плащате според текущото търсене - точно това, което са изпитали на гърба си нещастните жители на западен Тексас.
Въвеждането на поне единия модел е задължително, настояват авторите на доклада, "за да може системата да се справи, когато започне масовото въвеждане на електромобили".
Eстествено, подобно ценообразуване ще се отнася до всички потребители на ток, не само до онези с електромобили.