Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
У нас положението не е по-оптимистично. "Дали мрежата е подготвена за бъдещето? Отговорът е - не", казва Карел Крал от CEZ (на снимката). "Но България не е единствена в това отношение. На всички оператори в Европа им предстои да инвестират много в дигитализация. В момента мрежата се състои от стотици елементи и се управлява от хора-диспечери. В бъдеще елементите ще станат милиони. Без съответен софтуер с изкуствен интелект във всеки елемент, такава мрежа не може да се управлява. Това е част от нашите програми за бъдещето... Става дума за нещо, по което ще се работи в следващото десетилетие. Но работата трябва да се започне сега, защото след пет години ще бъде късно".