Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Пригаждането на мрежите е само едното съществено перо. Другото засяга капацитета за производство на електричество. Някои експерти посочват, че в момента доста страни в ЕС генерират повече ток, отколкото потребяват, и съответно електромобилите не биха предизвикали недостиг в системата.
Но истината е, че самите институции, които се опитват да наложат електрическия преход, не са чак толкова уверени. Още през 2018 Европейската комисия поръча един доклад за ефектите на електромобилността върху енергийните системи, изготвен от Аника Клетке и Алберт Мозер от Аахенския университет, и експерти на компанията за обработка на данни Artelys. Този доклад предупреждава недвусмислено, че при масовото въвеждане на електромобилите от огромно значение ще е потребителското поведение. Дали наистина ще има някакъв ред в зареждането им, и използване на моментите в денонощието с най-ниско потребление, или всеки ще зарежда, когато му потрябва?