Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Производителите на електромобили и различните стартъпи предпочитат оптимистичния тон и настояват, че никакви по-особени сътресения няма да има. "Ако приемем, че в Европа ще има 10 милиона електромобила по улиците, те са едва около 1 процент от достъпното електричество. Тоест производството на енергия няма да се повлияе от елекромобилите", обясни наскоро Жил Норман, вицепрезидентът по електромобилите на Renault Group, пред Automedia.bg. "Имаме уникалната възможност да скъсаме с традиционния модел, при който автомобилът еднопосочно получава енергия от бензиностанцията. Той не би могъл да я върне. Докато електромобилът може. Работим върху обратими зарядни, които ще позволяват да се връща енергия към мрежата.
В днешната 50-киловатова батерия на Zoe има енергия да захранва един нормален дом за 6-7 дни. Включително отоплението".
Но производителите са принудени да бъдат оптимисти: натискът на правителства и регулатори не им оставя друг избор, освен да правят и продават електромобили.