Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
"Ако електромобилите се зареждат без всякаква стратегия, това може да доведе до повишен недостиг на енергия или до нуждата от допълнителни генерационни мощности за пиковите натоварвания. В същото време една оптимизирана стратегия за зареждане може да даде допълнителна гъвкавост на енергийната система и да улесни интегрирането в нея на различни енергоизточници, понижавайки цената на производство на електричеството" , отбелязват авторите на доклада, който впрочем се отнася само до леките автомобили, без да охваща автобусите и камионите.
Ако няма такива инструменти за насочване на потребителското поведение, масовото въвеждане на електрически коли ще доведе до пикове в зареждането, които ще съвпадат с пиковете в общото потребление на ток: най-вече сутрин и вечер. Което вещае сериозни проблеми за мрежите.