През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
За беда това задвижване никога не се озова в колата. Навремето Jaguar предвиждаше ограничено серийно производство, и затова сглоби цели пет прототипа, задвижвани обаче от по-проста конструкция - 4-цилиндров турбодвигател, подпомаган от по един електромотор за всяка ос.
Но новият собственик от Tata охлади ентусиазма и проектът бе изоставен - поне от производителя. За сметка на това EON Productions успяха да сложат ръка на единия прототип и да го превърнат в цели седем движещи се автомобила за снимките на "Спектър", филма от поредицата за Джеймс Бонд. Под идентичната му външност обаче се крие друга конструкция - с тръбно шаси и V8 със сух картер.