През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Във Ferrari, особено докато старият Енцо бе жив, никога не са били прекалено обсебени от концептуалните модели. Това Modulo е едно от изключенията - и какво изключение! Под налудничавите му линии се крие шасито на състезателния прототип 512S, предвидено за 5-литров V12 с 550 конски сили. Колата би трябвало да е способна на 354 км/ч максимална скорост и ускорение от 0 до 100 км/ч за едва 3 секунди - бързичко даже по днешните стандарти. За жалост обаче се наложило оригиналният двигател да се махне, а шасито - да се среже, за да му паснат необичайните външни панели.