През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Този концепт, представен на парижкия автосалон през 2010, бе вдъхновен от по-ранен концепт - XJ13 от 1966.
Задвижването бе доста новаторско: четири електромотора, по един във всяка главина, захранвани от батерии, които на свой ред се зареждат от две дизелови турбини. Общата мощност бе 778 конски сили. Очакваше се автомобилът да е способен на 330 км/ч и на 2.9 секунди от 0 до 100 км/ч.