През 1938 гениалният Харли Ърл показа на света Buick Y-Job - футуристичен за онова време автомобил, предназначен да покаже плановете на марката за бъдещето. По всяка вероятност това е първият истински концептуален модел в историята. Оттогава създаването на такива прототипи стана масова практика.
Buick Y-Job - първият концептуален модел в историята
Но те никога не са били предвидени за каране - по-скоро напомнят автомобилни аналози на скулптури, създадени без никакви практични мисли, само колкото да те накарат да си помечтаеш за бъдещето.
В много от случаите животът на тези концепти приключва със закриването на автосалона, на който са представени. Нерядко отиват директно за претопяване, макар че по-далновидните компании ги пазят в музеите си или ги продават на колекционери. Но има и шепа изключения, които все пак са били пригодени за нормална улична употреба - и са се превърнали в трайни легенди в резултат на това.
Петте най-дълговечни прототипа в историята (ГАЛЕРИЯ):
Макар никога да не е била мислена като нещо повече от показен модел, Zero от самото начало бе направена така, че да може да се кара по пътищата. Когато Нучо Бертоне я докара във фабриката на Lancia, мина с нея под бариерата, предизвиквайки възторжените аплодисменти на работниците.
Под екзотичния корпус се крие задвижването от Lancia Fulvia, включително и много любопитният й V4 двигател.
Колата направи много силно впечатление при дебюта си през 1970, и след това още веднъж през 1988, когато бе припомнена на света от... Майкъл Джексън. За филма си Moonwalker Краля на попа поръча на известния майстор Анди Сондърс да му изработи идеално копие, на базата на Fiat X1/9.
Колкото до оригинала, през 2011 той бе продаден за около 760 000 евро и оттогава обикаля неуморно по конкурсите за елегантност и музейните експозиции по цял свят.