IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пешеходците и даже кучетата ще носят сензори заради автопилотите

Налагането на самоуправляващите се коли май ще изисква още отстъпки от индивидуалната свобода

Занапред дори и пешеходците ще трябва да носят електронни сензори, за да направят възможно въвеждането на самоуправляващи се автомобили, твърдят учени.
  
 
автопилот, пешеходци
 
   
След десетина години усилени експерименти пълният автопилот вече изглежда технологично възможен и някои компании се канят да го въведат още до 2025 година (Tesla обещава дори към края на тази). Но остава един голям пропуск в технологията: тя не е в състояние винаги и при всякакви обстоятелства да разпознава пешеходците.

Безпилотните автомобили разчитат на камери, които обаче могат да бъдат блокирани при мъгла и валежи, или заслепени от слънцето, а също и на радари, които обаче също не са стопроцентово безотказни. Според екип от Принстънския университет, воден от Дзучъ Ли, единственото решение е всички участници в движението - включително велосипедисти, пешеходци и даже домашни животни - да носят специални гривни с радарни сензори.
 
  
Uber, автопилот, катастрофа, Аризона
  
   
И американските, и европейските власти гледат по-скоро благосклонно на безпилотната технология, тъй като по различни данни между 90 и 96% от катастрофите се случват заради човешки грешки и правителствата смятат, че поверяването на управлението на изкуствен интелект ще направи транспорта значително по-безопасен. В няколко от пилотните изпитателни проекти обаче вече имаше леки злополуки заради пропуск на сензорите, а в САЩ безпилотен автомобил на Uber дори блъсна и уби на място жена.

Технологията, предлагана от Ли, се нарича REITS (Reflective Surface for Intelligent Transportation Systems) и според създателите й може да предотврати такива злополуки. "Целта и на автомобилистите, и на пешеходците е еднаква - всички да са в по-голяма безопасност... Досега акцентът при постигането на това беше изцяло върху автомобила. Струва си да отделим повече внимание и на страната на пешеходците", твърди Ли.
     
   
автопилот
  
  
Подобен възглед е в тон с политиката в Китай, родината на Ли, където правата на индивида нерядко отстъпват пред "общественото благо". Но ще е по-труден за възприемане в по-индивидуалистичните общества на Европа или Америка. Много критици на подобни идеи настояват, че не е редно невинните пешеходци да бъдат принуждавани да носят допълнително оборудване, за да се защитават, а вместо това производителите на автомобили трябва да гарантират, че машините им са достатъчно безопасни, преди да ги пуснат да се управляват сами.


 

0 от 500
  • #2
    29 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Малко по малко все повече натискат. Паспорти за безсмислената вакцина, сега пък и радар за безпилотните автомобили, какво ли няма да измислят още да ни роботизират. За общественото благо. Що не спрат да сечат горите и да унищожават природата за общото благо
  • #1
    15 rate up comment 0 rate down comment
    none ( преди 3 години )
    Пешеходците и сега си ги носят сензорите ... в мобилните телефони ;))) Доброволно. А кучетата като ги попитате ще им добавят по още един