Занапред дори и пешеходците ще трябва да носят електронни сензори, за да направят възможно въвеждането на самоуправляващи се автомобили, твърдят учени.
След десетина години усилени експерименти пълният автопилот вече изглежда технологично възможен и някои компании се канят да го въведат още до 2025 година (Tesla обещава дори към края на тази). Но остава един голям пропуск в технологията: тя не е в състояние винаги и при всякакви обстоятелства да разпознава пешеходците.
Безпилотните автомобили разчитат на камери, които обаче могат да бъдат блокирани при мъгла и валежи, или заслепени от слънцето, а също и на радари, които обаче също не са стопроцентово безотказни. Според екип от Принстънския университет, воден от Дзучъ Ли, единственото решение е всички участници в движението - включително велосипедисти, пешеходци и даже домашни животни - да носят специални гривни с радарни сензори.
И американските, и европейските власти гледат по-скоро благосклонно на безпилотната технология, тъй като по различни данни между 90 и 96% от катастрофите се случват заради човешки грешки и правителствата смятат, че поверяването на управлението на изкуствен интелект ще направи транспорта значително по-безопасен. В няколко от пилотните изпитателни проекти обаче вече имаше леки злополуки заради пропуск на сензорите, а в САЩ безпилотен автомобил на Uber дори блъсна и уби на място жена.
Технологията, предлагана от Ли, се нарича REITS (Reflective Surface for Intelligent Transportation Systems) и според създателите й може да предотврати такива злополуки. "Целта и на автомобилистите, и на пешеходците е еднаква - всички да са в по-голяма безопасност... Досега акцентът при постигането на това беше изцяло върху автомобила. Струва си да отделим повече внимание и на страната на пешеходците", твърди Ли.
Подобен възглед е в тон с политиката в Китай, родината на Ли, където правата на индивида нерядко отстъпват пред "общественото благо". Но ще е по-труден за възприемане в по-индивидуалистичните общества на Европа или Америка. Много критици на подобни идеи настояват, че не е редно невинните пешеходци да бъдат принуждавани да носят допълнително оборудване, за да се защитават, а вместо това производителите на автомобили трябва да гарантират, че машините им са достатъчно безопасни, преди да ги пуснат да се управляват сами.