Автомобилната индустрия и пощенските служби са неразривно свързани от дълги години. Още с появата на първите машини с двигател, станало ясно, че те ще заменят конските впрягове, използвани за доставка на писма, документи и колети по цял свят, за да може процесите да се оптимизират и сроковете да се съкратят.
Най-големите пощенски оператори в света, като тези в САЩ, Англия и Германия, винаги са се ориентирали около новостите в автомобилния сектор, за да могат да подберат най-ефективните, достъпни и издръжливи машини, с които да вършат услугите си по-бързо и по-качествено. Да, колкото и да ви е странно, за разлика от поставените в будна кома Български пощи, службите в "белите" държави са печеливши и важни предприятия, на които се гледа с приоритет. А някои са и частни компании.
Може би най-голямата пощенска служба в света е тази на Щатите, като се развива още от самото създаване на държавата. Там има над 230 пощенски автомобили, които макар и доста здрави, вече не отговарят на изискванията за безопасност и екологичност. Затова и президентът Джо Байдън обяви (наред с цялата администрация), мащабен проект за обновяване на автопарка, който ще заложи на нови електрически технологии.
Нещо подобно се случва и с най-голямата пощенска служба в Европа - Deutsche Post. Компанията, която от 1995 година е частно дружество, също натиска на електрификация на флотилията, като за целта дори закупи производител на електромобили преди години, който в момента асемблира новите й пощенски ванове.
Но преди да се стигне до бъдещето на пощенските автомобили, нека се разходим из тяхното минало, като ви представим някои от най-интересните машини, използвани преди и в наши дни, в различни държави по света:
Най-интересните пощенски автомобили по света (ГАЛЕРИЯ)
В Съветския съюз, освен специалните метални фургони на базата на ГАЗ-52 и ГАЗ-66, за доставка на писма и колети били произведени и редица други необикновени машини. Като например "гърбавия" ЗАЗ-965С (последната буква означава "специализиран").
Построен е по заповед на Министерството на комуникациите на СССР за събиране на кореспонденция от крайпътните пощенски кутии в градовете. За улеснение на пощальоните, колата е направена с десен волан.