fallback

Защо производителите въвеждат ограничител на скоростта?

Тази система не може да бъде излъгана лесно и ще стане задължителна в ЕС през 2022 година

В наши дни хората си купуват автомобили заради дизайна им, технологиите и най-важното - скоростта, която могат да развият. Тя обаче е и източник на опасност, който пряко влияе върху броя на пътно-транспортните произшествия, а също така и върху последствията от тях. Затова и Световната здравна организация посочва именно скоростта като основната причина за тежките последствия от катастрофи и съответно компаниите-производители масово въвеждат електронен ограничител на скоростта.

Какво обаче представлява тази система? На първо място, всеки трябва да бъде наясно, че това не е детайл, който водачът или механик в сервиза може да пипне и съответно да изключи, като разкачи някой кабел. Той представлява програма, която е част от електронния блок за управление и в зависимост от нейните алгоритми тя не позволява увеличение на оборотите, като така пречи на автомобила да развие зададената му скорост.

Най-често с тази функция са оборудвани бързите и мощни спортни коли, за да може техните водачи да бъдат спасени от сериозни санкции за нарушаване на скоростния режим. А също така и от евентуална смърт в тежък инцидент на пътя, тъй като далеч не всеки шофьор има достатъчно опит да се справи в опасна ситуация на пътя, когато скоростта е много висока.

Първото ограничение на скоростта за автомобили е въведено със закон в щата Кънектикът (САЩ) на 21 май 1901 година. Документът регулира правото на движение на превозните средства, като им забранява да развиват повече от 12 мили (19 км/ч) в градския условия и над 15 мили (24 км/ч) извън града.

В наши дни максималната скорост при повечето германски автомобили е ограничена по електронен път на 250 км/ч. Тази идея е на компаниите Audi, BMW и Mercedes-Benz, които сключват джентълменско споразумение за поставяне на подобен лимит на своите автомобили. Това става през 1987 година, когато на бял свят излиза второ поколение на флагмана на баварския производител BMW, чиято най-мощна версия - 750i, получава V12 двигател.

С времето обаче споразумението между трите германски производителя за лимит на скоростта от 250 км/ч постепенно започва да губи сила. Компаниите се увличат по създаването на все по-мощни спортни коли, както и на "напомпани" версии на своите модели. В надпреварата за висока скорост се включват и тунинг-ателието, за които това е особено важно.

В крайна сметка, клиентите са готови да плащат за коли, които им дават още по-вълнуващо представяне на пътя. Съответно, те получават автомобили с преместен (или липсващ) ограничител на скоростта. Сега инженерите на всяка водеща компания лесно могат да заобиколят тази електронна "юзда", която спъва колите им. Това става препрограмиране на блока за управление или с поставянето на допълнителни залъгващи устройства. Някои производители дори още при проектирането на автомобила добавят "секретен режим", чието активиране позволява именно прескачането на ограничителя за максимална скорост.

В същото време борците за безопасност на движението и еколозите активно настояват всички нови автомобили, без изключение, да бъдат оборудвани с ограничител на максималната скорост. Те са категорични, че подобни мерки ще намалят броя на катастрофите и съответно на хората, загинали в тях. Помощ в това отношение трябва да им окаже "умната" система за ограничение на скоростта ISA (Intelligent Speed Assistance). Тя се задейства само при опасна ситуация на пътя, като използва данни от GPS-а за местонахождението на автомобили, както и информация от камерите за разпознаване на пътните знаци.

Ако водачът превиши разрешената скорост на конкретен участък, ISA първоначално го предупреждава със специален сигнал. И ако той продължи да игнорира информацията, системата се намесва в работата на двигателя, като ограничава неговите обороти. Разговорите за внедряването на тази технология в Европа се водят от 2019 година, като тя първоначално е одобрена от чиновниците от ЕК. Очаква се, че "умните" ограничители на скоростта ще се появяват на всички нови автомобили от 2022 година, а от май 2024 година с ISA ще трябва да бъдат оборудвани всички машини, които се експлоатират в ЕС.

Снимки: Auto.Mail

fallback
  • #19
    Баварец ( преди 3 години )
    Не си обяснявам, как уж интелигентни хора си мислят, че АВТОМОБИЛ е нещо с 5 литра ДВГ и поне 10 цилиндъра! Абе, аланколу всяко нещо с времето си. Преди 120 години 15 мили/ч са били върхова скорост, а ДВГ е бил 7-8 литра. То профани, то комплекси за малоценност, чудо! А той с Астра, пръжка....!
  • #18
    анонимен ( преди 3 години )
    Какви са условията
  • #17
    Геле ( преди 3 години )
    Изглежда доста хора тук имат проблеми с осмислянето на прочетен текст. Изобщо не става въпрос за ограничение 250 км/ч а за ограничение спрямо последния знак прихванат от камерата на автомобила. Технологията я има отдавна. Виждал съм на Тойота Авенсис 2016 г. Там само предупреждаваше , явно вече и ще ограничава...
  • #16
    СЗО Ф@шиcти ( преди 3 години )
    Автомобилите се тестват за безопасност до 50-60км/ч, сиреч трябва да караме макс с толкова ако искаме да сме живи! Та значи със 130-140км/ч може да караш, няма проблем, ама видиш ли с 200 и нагоре е много опасно, а?! Начи ако се треснеш с над 140 няма да оцелееш, но пък ако си с до 140 тогава всичко е точно, оставаш жив ... стеашна логика ей
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    Значи чета и не вярвам на очите си. Хората в Европа през последните години напълно изпростяха. Техниките завземат все повече сфери в живота. По този начин човекът им се доверява все повече и реве за още повече регулиране и забрани. Защо не подхванете нещата откъм причините? Защо се раздават шофьорски книжки на куцо и сакато, а после ограничаваме всички заради някакви си ***? Защо на запад 80 годишни дъртаци и бабета ми слизат по 10 минути от амг-та и м-ки? Всичко е политика. А вие си трайте
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    Аз очаквам скоро АМG да е с 3 цилиндъра, както са тръгнали нещата, вие ми говорите за някакви ограничители на скоростта. Няма да има смисъл от тях.Който е карал истински коли до сега, карал - след няколко години ще разказва на децата си какво е било да имаш свобода.Как не са се сетили да вкарат система, която направо да те кара към полицията? Какво си мислите, че дори и сега не е възможно ли? Особено с ел. недоразуменията...
  • #13
    RD ( преди 3 години )
    Аз като изпреварвам на магистрала честонамалявам под 200 за да не стряскам другия водач. Ама човек трябва да мисли малко.
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Карат се стари коли, това е проблемът. 160 км/ч. не се усещст еднакво на Ауди А6 2000 година и Ауди А6 2020 г. Новото Ауди има асистиращи системи(следене на ленти, самозавиване и тн), обезшумено е, много по-стабилно.
  • #11
    Илян Мъск ( преди 3 години )
    Дизайнът става все по-грозен, а технологиите - все по-досадни.
  • #10
    Пешо ( преди 3 години )
    Аз съм за въвеждане на ограничения на скоростта, нека ги направят на 160км, че много опасно с тези самообици по пътищата, където летят с по 200 и отгоре и задължително магистралите с камери за средна скорост от точка до точка, за да се спазват ограниченията, защото на българина, само когато му бръкнеш в джоба, тогава е послушен, иначе е велик!
fallback
Последни