Превишаването на скоростта е неизменна част от живота на шофьорите, като повечето от тях го правят редовно. За да компенсират това, властите в някои държави просто повишават ограниченията на скоростта, което обаче не е най-правилното решение на проблема, категорични са експертите.
Според специалистите от Американската автомобилна асоциация (AAA), увеличението на максимална позволената скорост ще накара водачите отново да превишават скоростта, което на свой ред ще увеличи и риска от тежки наранявания и дори смърт при произшествие на пътя.
Съвместно изследване със Застрахователния институт за безопасност на движението (IIHS), в което участва и компанията Humanetics, показва какви са последствията от подобни действия в него бяха използвани три кросоувъра Honda CR-V EX от 2010 г. Този модел е избран, тъй като е на средната възраст на автопарка в Америка – 11,8 година, а освен това е спечелил максимални оценки за безопасност в тестовете на IIНS през 2011 г.
В случая катастрофите са проведени със скорост 64, 80 и 90 км, като при увеличението на скоростта се отчитат по-големи структурни промени по автомобила и по-сериозни поражения върху тялото на манекена, заместващ шофьора при краш-тестовете.
При удар с 64 км/ч се отчита минимално проникване в шофьорска кабина. Удар с 80 км/ч причинява „забележима деформация“ на отвора на вратата, на таблото и в зоната на краката. Увеличението на скоростта до 90 км/ч изглежда незначително, но последствия са сериозни – интериорът на CR-V е тотално компроментира, а сензорите в манекена отчитат тежки травми по врата и долната част на краката. Освен това, при 80 и 90 км/ч главата на манекена се разбива във волана, въпреки че въздушната възглавница се задейства, което означава тежка мозъчна травма.
Според президента на IIHS - д-р Дейвид Харки, автомобилите са по-безопасни от всякога, но никой не е успял да ги накара да се противопоставят на законите на физиката. Той добавя, че колкото по-бързо се движи един шофьор преди катастрофа, толкова по-малки са шансовете да оцелее, дори да има възможност да намали скоростта преди удара.
„Вместо да увеличат ограничения на скоростта, политиците трябва да използва доказани контрамерки, с които да правят точно обратното. Използването на камери и радари за скорост е добро решение“, категоричен е Харки.
Той допълва, че изчисленията, проведени от IIHS показват стряскаща статистика. Тя сочи, че увеличението на ограниченията на скоростта е струвало живота на 37 000 души през последните 25 години.
Снимка и видео: IIHS