В края на 2020 година на германския пазар излезе евтиният (струва само 10 390 евро) китайски електрически седан Suda SA01. Машината веднага попадна в ръцете на експертите от германския автомобилен клуб ADAC, който дори проведе краш-тест на автомобила, който няма нито ESP, нито въздушни възглавници, нито обтегачи на предпазните колани.
Резултатите от изпитанията за безопасност направо ужасиха германските експерти, защото показаха, че в тази кола шофьорът няма как да оживее при катастрофа. Нейното пътно поведение, характеристики и качество на производство също предизвикаха шок у проверяващите, които зададоха напълно логичния въпрос: „Как тази кола е получи разрешение да се продава в Германия?“
Самата история около компанията Suda, чието пълно име е Henan Suda Electric Vehicle Technology, е доста любопитна. Тя е създадена с една-единствена цел – да усвоява пари от държавната програма „Един пояс – един път“, чиято задача е развитие на външно-търговските връзки на Китай. Заводът на компанията заработи през 2019 година, като формално може да произвежда по 100 000 коли на година. Не е ясно обаче, колко автомобила са произведени, защото автомобилите на Suda не влизат в статистиката за продажби на пазара в Китай.
Официално компанията предлага два модела – седана SA01 и хечбека SD01, които на външен вид приличат на първото поколение на Suzuki SX4. Те се задвижват от електромотор на предната ос с мощност 109 к.с. и 240 Нм, който е свързан с батерия с капацитет 39,5 кВт/ч. Пробегът официално е 210 км, но както изясниха германските колеги реално той е до180 км.
В Германия с продажбата на китайските „електрички“ се занимава фирмата AutoSL от Дюселдорф, която предлага най-различни екзотични модели, в това число и Suda SA01. Именно този автомобил е купен от ADAC, който го подлага на различни изпитания, в това число и краш-тест.
Още по време на изпитанията на пътя, електромобилът се оказва пълен провал. Експертите посочват ужасно кормилно управление, скърцащо окачване, слаби спирачки, опасно накланяне в завой, евтиният и лошо сглобен салон и др. Отбелязва се още липса на мощност – посочените 109 к.с. са достъпни за няколко секунди, след което те намаляват наполовина. Съответно, максималната скорост е 134 км/ч. При рязко потегляне водещите колела винаги буксуват, което прави колата почти невъзможна за управление на мокра или хлъзгава настилка.
Шокът обаче идва при краш-теста. Тъй като ADAC има на разположение само една кола, то тя е подложена на изпитание с челен удар при 64 км/ч в движещо се препятствие с покритие от 40%. Този тест е изключен от програмата Euro NCAP, тъй като е доста остарял, но „китаецът“ се проваля напълно. Манекенът, заместващ шофьора, получава смъртоносни наранявания по главата, гърдите, шията и коленете.
В крайна сметка ADAC категорично не препоръчва Suda SA01 за покупка, като твърди, че ниската цена не може да бъде оправдание за смъртоносната опасност, която грози водача при удар. Освен това, и останалите основни потребителски качества на китайския електромобил са обявени за пълен провал.
Снимки и видео: ADAC