IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Манията по SUV-моделите в Европа продължава да расте

Моделите с повишен клирънс поставиха нов рекорд по пазарен дял 

Колко далеч може да стигне манията по SUV и кросоувъри, завладяла света и частично Европа? Ами доста далеч - автомобилите с повишен клирънс, понякога със, понякога без 4х4 задвижване (и по-скоро пригодени за пътя, а не извън него) продължават да се радват на нестихващ интерес и все по-голям пазарен дял.


urus


През последните 5 години, в Европа, пазарният дял на кросоувърите е нараснал сериозно - от 26 на цели 40%. Доста сериозен ръст, който донякъде може да се обясни с доста сериозната гама подобни машини, предлагани от производителите. Няма марка от масовия или премиум сегмента, която да няма поне два или три различни модела в гамата си, а манията не подмина и компаниите за суперколи и луксозни машини, които също се включиха със свои предложения.

SUV-манията продължава и към момента: в началото на 2021 година, пазарният дял на автомобилите с повишен клирънс в Европа е достигнал нов рекорд, с 44% от общия пазар на леки коли, според проучване на анализаторите от Jato Dynamics. Общо през януари са реализирани 368 100 кросоувъра, което макар и спад с 18% спрямо януари 2020, е сериозно повишение на фона на общите продажби.

От реализираните SUV модели, с най-голям дял са компактните машини (почти половината от продадените), следвани от малките и средноразмерни представители на сегмента (36%). На по-големите и луксозни модели се падат 15% от продажбите. BMW, Peugeot и Volkswagen са марките с най-много продажби на кросоувъри през януари, но моделите на Ford в сегмента - Puma и Kuga са с най-сериозен ръст (съответно +72 и 258%).


ford kuga


SUV-моделите са по-доходни от хечбек или седан в същия сегмент, затова и автомобилните производители са доста ентусиазирани по темата. Обратната страна на монетата, обаче, са по-високите средни емисии на въглероден двуокис и по-ниската ефективност на моделите заради по-лошата аеродинамика и по-високото тегло.

За да се справят с все по-строгите емисии и да избегнат глоби от страна на ЕС, производителите предприемат различни мерки. Така например, по-големите кросоувъри се предлагат с плъг-ин хибридно задвижване, което може да достави необходимата мощност за задвижването на такива машини. При по-малките модели пък се наблюдава тенденцията, паралелно с конвенционалните двигатели да се пускат и изцяло електрически версии на даден модел.

В общи линии ентусиазмът спрямо SUV и кросоувърите е далеч от края си и се очаква делът на подобни машини да нараства тепърва, особено с лансирането на нови електрически модели. Извън екологичната страна, клиентите предпочитат този тип машини заради дизайна, големия вътрешен обем и по-силното чувство за сигурност в по-висок автомобил. Затова и производителите ще продължават да разширяват гамата си от кросоувъри, като немалко от тях за сметка на това ще пожертват седани, хечбеци и комбита, елиминирайки ги от портфолиото си.

0 от 500
  • #9
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Не виждам как един СУВ ще е по-добър от една кола освен да тежкарееш и да се “блъскаш” по пътя и да харчиш повече пари за елементарна поддръжка.
  • #8
    5 rate up comment 15 rate down comment
    До 7 ( преди 1 месец )
    Ганьо не изпъква със СУВ, Ганьо изпъква с 30годишна барака на газ, СУВ манията не е българска измислица а световна пандемия. И да СУВ е доста по-добър от лека кола, а това, че комбито е с по-голям обем на багажника изобщо не е вярто. А6 комби е с 250л. по-малък багажник от Кю7, това са един 200 литров варел и още два куфара повече. При GLS ,разликата в обема на багажника от този на Е-клас комби е 600л. Това са цели 3 броя 200литрови варела. Това е огромна разлика.
  • #7
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    едва ли ще стигнем дотам, но ми е наистина интересно - като всички коли стана ЦУФ какво ще праиме? как ще изпъква Ганьо? Камион? Тир? кое е следващото?
  • #6
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма как едно превозно средство, което има по-голяма площ спрямо насрещният въздушен поток да е с по-малко челно съпротивление. Прибавете по-високото тегло(> 2 тона) и гумите с по-голямо съпротивление и ще видите че няма как да са по-икономични. Даже на някой SUV-та им казват СПОРТНИ :). Един голям мотор прави ли колата спортна? На права посока ще върви със сигурност, но по завоите какво се случва?
  • #5
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз от комби или пикъп кола с повече място за багаж не съм виждал. Виж СУВ модели с багажник Туле на тавана редовно мяркам.
  • #4
    3 rate up comment 25 rate down comment
    До 1 ( преди 1 месец )
    Като не си карал СУВ пишеш глупости. СУВ е по-удобен, с по-добра видимост, повече място за багаж, някой дори със 7 седалки, по-добра проходимост, по-сигурни, повярвай ми доста по-стабилни от обикновенна кола, при големите СУВ, широчината на гумите започва от 285 и минава над 300. При лека кола със 195, изобщо няма да коментираме кой е по-стабилен в завой. относно разхода, новите СУВ имат дори по-малко челно съпротивление от лека кола, при Мерцедес GLE е 0,28. Така, че не пишете глупости.
  • #3
    1 rate up comment 11 rate down comment
    бг смешки ( преди 1 месец )
    удобни са за тва !
  • #2
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И все пак в голямата си част заместват минивановете и малките комбита като Клио които вече почти ги няма. Според мен едва ли СУВ ще растат още много като дял
  • #1
    17 rate up comment 1 rate down comment
    ... ( преди 1 месец )
    SUV-a по правило е по-нестабилен, по-разходлив, по-тежък, по-скъп за поддръжка и по-модерен.... То май други предимства няма.