IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Манията по SUV-моделите в Европа продължава да расте

Моделите с повишен клирънс поставиха нов рекорд по пазарен дял 

Колко далеч може да стигне манията по SUV и кросоувъри, завладяла света и частично Европа? Ами доста далеч - автомобилите с повишен клирънс, понякога със, понякога без 4х4 задвижване (и по-скоро пригодени за пътя, а не извън него) продължават да се радват на нестихващ интерес и все по-голям пазарен дял.


urus


През последните 5 години, в Европа, пазарният дял на кросоувърите е нараснал сериозно - от 26 на цели 40%. Доста сериозен ръст, който донякъде може да се обясни с доста сериозната гама подобни машини, предлагани от производителите. Няма марка от масовия или премиум сегмента, която да няма поне два или три различни модела в гамата си, а манията не подмина и компаниите за суперколи и луксозни машини, които също се включиха със свои предложения.

SUV-манията продължава и към момента: в началото на 2021 година, пазарният дял на автомобилите с повишен клирънс в Европа е достигнал нов рекорд, с 44% от общия пазар на леки коли, според проучване на анализаторите от Jato Dynamics. Общо през януари са реализирани 368 100 кросоувъра, което макар и спад с 18% спрямо януари 2020, е сериозно повишение на фона на общите продажби.

От реализираните SUV модели, с най-голям дял са компактните машини (почти половината от продадените), следвани от малките и средноразмерни представители на сегмента (36%). На по-големите и луксозни модели се падат 15% от продажбите. BMW, Peugeot и Volkswagen са марките с най-много продажби на кросоувъри през януари, но моделите на Ford в сегмента - Puma и Kuga са с най-сериозен ръст (съответно +72 и 258%).


ford kuga


SUV-моделите са по-доходни от хечбек или седан в същия сегмент, затова и автомобилните производители са доста ентусиазирани по темата. Обратната страна на монетата, обаче, са по-високите средни емисии на въглероден двуокис и по-ниската ефективност на моделите заради по-лошата аеродинамика и по-високото тегло.

За да се справят с все по-строгите емисии и да избегнат глоби от страна на ЕС, производителите предприемат различни мерки. Така например, по-големите кросоувъри се предлагат с плъг-ин хибридно задвижване, което може да достави необходимата мощност за задвижването на такива машини. При по-малките модели пък се наблюдава тенденцията, паралелно с конвенционалните двигатели да се пускат и изцяло електрически версии на даден модел.

В общи линии ентусиазмът спрямо SUV и кросоувърите е далеч от края си и се очаква делът на подобни машини да нараства тепърва, особено с лансирането на нови електрически модели. Извън екологичната страна, клиентите предпочитат този тип машини заради дизайна, големия вътрешен обем и по-силното чувство за сигурност в по-висок автомобил. Затова и производителите ще продължават да разширяват гамата си от кросоувъри, като немалко от тях за сметка на това ще пожертват седани, хечбеци и комбита, елиминирайки ги от портфолиото си.

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да не забравяме, че това е техника и тя се развива постоянно. Вижте дизайна на първите коли, а сега вижте съвременния дизайн - нищо общо! Всичко се променя. И сега е така, нов век, ново хилядолетие, нов технологии и може би промяна в дизайна. Реално погледнато, колите тип седан и комби са вече доста остарели концепции от след 2та световна война. Може би е дошло време за постепенната им промяна. Седаните когато са се появили сигурно са направили революция, но сега вече отстъпват.
  • #18
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да не сме толкова крайни, защото ще дойде време и всички ще караме такива коли. Седаните ще са само представителни лимузини, комбитата ще се заменят от кросоувъри, СУВ и миниванове. По добре свиквайте. Преди години всички казваха, че Мерцедес бил пенсионерска кола, а сега всеки гледа да се метне на Бенц. Така, че голям камък хвърли, голяма дума не казвай. Само джендъри и комплексари сега карали СУВ, а след време и ние като тях ще сме на СУВ, понеже ще са масови и няма да има други.
  • #17
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А, защо чакате да свърши SUV манията? Може пък тотално да изместят сегашните видове, ще ги префасонират с нов дизайн, ще станат ел. и всякаква нова мода, но ще останат предпочитани. Времената не се сменят, те вече се смениха, така, че свиквайте. Старомодните комбита и седани остават в миналото и ще са единици. Не искам да седя почти на земята и да се изживявам за Шумахер на всеки светофар. На *** ще им липсват традиционните машини, а пък СУВте нито стават за състезания, нито са им по джоба ...
  • #16
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Сувчетата са автомобилния аналог на джендър - ни лек автомобил, ни кола, а нещо по средата. Такива и ги карат.
  • #15
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    решението е само едно - високи данъци
  • #14
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Ми аз от бая време така и не срещнах кой е правилният човек с ултимтивната 100 коньова преднячка с китайски 15-ски неСУВда ме натърти? Па и други гадни незавиващи коли съм карал , ма явно не случвам на карачи от NFS и Зеленият Ад.... по нета са явно само. Па аз нямам претенции за карач и затва си карам смотан удобен сув.
  • #13
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Ми не знам кво се случва по завоите, ама с Q5 3.0TDI още не ми се е случвало..." Ами не си попаднал на правилният човек :) ...иии защо си мислиш, че всички карат вехти на газ коли?
  • #12
    1 rate up comment 4 rate down comment
    До8? ( преди 1 месец )
    Много добре си описал ***. Неистово искат да са модерни със СУВ ама нема кинти, още по/пропадналите не са дори с дъртпремиум, а с дърта японск, френска, или форд и стар опел . Затова на тоя етап при първа възможност са с първата X5 и ML до 2003 а плюещите пропадняци са с варели по 2-3 хил. и държат да са здрави икономични и да си ги правят сами .
  • #11
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    После Q7 и GLS са най-големите СУВ които се сещам... останалите 95% нямат нито голям багажник нито кой знае какви предимства.. само са по-скъпи.
  • #10
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    #8 не съм спец ма не сравняваш ли ябълки с круши? Q7 не трябва ли да го мериш с А8 и съответно GLS със S-classe?