Преди 45 години, на днешната дата 16 февруари през 1976 година, поточната линия на Камския автозавод напуска първият камион от тогавашната нова за СССР марка КамАЗ. За този почти половин век, съветските (а сега руски) машини си извоюват голяма популярност, най-вече в страните от ОНД и бившия социалистически блок в Източна Европа, но не само.
В наши дни, камионите КамАЗ все още се продават доста добре на руския и бившите съветски пазари, а компанията разработва нови и интересни модели, не без помощта на Daimler, който е най-големият акционер в завода в Набережни Челни в Татарстан. Тежкотоварната марка е популярна и по цял свят с образа на непобедима машина в най-тежкото автомобилно състезание на света - рали "Дакар".
Не е тайна, че първият камион на марката - бордовият КамАЗ-5320, всъщност е доведен до серийно производство ЗИЛ-170. Взимайки за основа магистралния International за канадския пазар, инженерите на ЗИЛ бързо разработват семейство триосни камиони, дизеловият двигател за които е създаден от специалистите от Ярославския моторен завод.
Поточните линии в Москва, обаче, са доста натоварени, затова се взима решение за построяване на изцяло нови мощности - така се появява Камският автомобилен завод. Оттогава тежките камиони от Набережни Челни като цяло не са се променили особено. Вземете например кабината, която е била стандарт за комфорт при съветските шофьори, а на сегашното поколение водачи изглежда тясна и ниска.
Но камионите КамАЗ са имали шанс, при това няколко пъти, да станат напълно различни. Ето няколко малко известни факти, които са могли променят напълно историята на марката:
7 малко известни факта за КамАЗ (ГАЛЕРИЯ)
Флагманските модели на марката са оборудвани с относително тясна кабина от първото поколение на Mercedes-Benz Axor. Но производството й стартира едва когато Daimler придобива 15% от акциите на руската компания. Преди това, заводът в Набережни Челни разработва собствен модул за водача, с помощта на корейската инженерна компания DMEC. Ръководството на КамАЗ, обаче, решава, че ще е доста по-евтино да започне производство на старата кабина на Mercedes, отколкото да доусъвършенства собствената си.