Само преди няколко дни главният изпълнителен директор на Audi – Маркус Дюйсман, заяви, че компанията му е на път да се откаже от най-малкия си модел – A1. Причината е, че печалбите в този сегмент са малки, а автомобилите в тях не отговарят на новите екологични изисквания в Европа. Модернизирането на тези коли – най-вече поставянето на електрифицирани агрегати, ще струва много на компаниите и ще увеличи значително цената.
На подобно мнение е не само Дюйсман, но и други топ-мениджъри. Като пример се посочва електрическия VW e-up!, който струва с 8000 лири повече от стандартния модел. Дори при бонус от 3000 лири, даван от властите във Великобритания, цената отново е несравнима. Освен това, клиентите вече насочват към малки SUV или хечбек-модели като VW ID.3, които предлагат по-голямо вътрешно пространство и по-голям пробег с едно зареждане.
Според бившия президент на Ford Europe - Стив Армстронг, колкото по-малък е един автомобил, толкова по-малка е печалбата от него, а също така и толкова по-трудно да се постигнат поставените като цел вредни емисии. На същото мнение и и шефът на PSA Europe – Максим Пика.
„Способностите на на всеки производител на автомобили да реализира печалба от малките коли са под огромен натиск заради новите технологии, както и заради изискванията за безопасност и вредни емисии“, коментира Пика.
Все пак някои производители все още не са се отказали от малките електрически автомобили. Модели като Honda Е и Fiat 500 са два от тях, но продажбите им не вървят добре заради високата цена и сравнително ниския пробег с едно зареждане, който все още притеснява много от потребителите. Останалите компании явно тепърва ще решават, какво да правят с този сегмент, но нещата не изглеждат обнадеждаващо.
Снимка: Audi