За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора ("Чайка" бе само за Политбюро, "Волга" - за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 "Нива", и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.
Малцина обаче знаят, че славата на "шестицата" всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2021 се навършват 45 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите - и недотам познати - факти за него.
13 факта и заблуди за ВАЗ 2106 (ГАЛЕРИЯ):
В началото на 80-те Грузинската академия по механика на машините разработва автопилот, който трябва да се монтира серийно в автомобилите. Подписан е договор с ВАЗ и заводът субсидира разработването на тестова версия. Две години по-късно, през 1983, в Толиати пристига представителят на академията А. Нозадзе с готов прототип.
Той ползва монтиран на бронята светлинен датчик, който приема информация за пътя и подава сигнали към актуаторите, монтирани на волана, педалите, скоростния лост и ключа на стартера. На теория колата трябва да може да се движи сама с определена скорост и по зададен маршрут. На практика обаче през цялото време се отклонява встрани. Нозадзе си заминава за Тбилиси и повече не се появява.