Eдин от най-важните фактори, когато си купувате нов автомобил, е да прецените правилно каква част от стойността си ще запази той до момента, когато дойде време да го продадете. Но как да го направите?
За жалост в това отношение българските купувачи са малко ощетени: никой не се занимава да обобщава пазарната информация и да оценява остатъчната стойност на нашия пазар. Дори застрахователите ползват чужди източници като германския каталог Schwacke. Той е детайлен, надежден и проверен във времето от 1957 насам - но германският пазар се отличава от българския по отношение на остатъчната стойност, и в последните години тези разлики се задълбочават заради субсидиите за екоавтомобили на запад, налагането на електрическото задвижване, данъчните рестрикции върху по-големите двигатели с вътрешно горене и така нататък.
В този смисъл алтернативното изследване на "Автостат" за остатъчната стойност на руския пазар може да бъде полезен допълнителен ориентир. Разликите с българския пазар и тук не са малки - особено в масовия сегмент, където много от моделите, предлагани в Русия, са съвсем различни от нашите. Но има и една значима прилика: и на двата пазара екологичните съображения все още не играят съществена роля. Затова ще ви представим шампионите по съхранена стойност в периода 2017-2020, с идеята, че една съпоставка на тези данни с идващите от Западна Европа ще даде по-ясна представа какво да очакваме и на нашия пазар.
Кои модели се обезценяват най-малко по сегменти (ГАЛЕРИЯ):
А-класата запазва 80,87% от цената си след три години. Второто място е също за Mercedes с модела CLA - 68,91. Трети е Audi A3 - 68,45. Както забелязвате, при премиум моделите обезценката за три години е значително по-голяма - което се обяснява с по-високата първоначална цена.