Навлизането на електрифицираните модели на пазара става все по-сериозно и това поставя на дневен ред възможностите им за всекидневно използване. До неотдавна електрическите коли бяха разглеждани като втори автомобил, който е удобен за пътуване на близки разстояния, но нещата бързо се променят и все повече хора използват колите на ток като основно средство за придвижване.
Съответно, това поставя някои въпроси, за които хората не се замислят при стандартните двигатели с вътрешно горене. Сред тях, например, е „Може ли да се отиде на къмпинг с хибриден и електрически автомобил, който ще трябва да тегли каравана, ремарке или лодка?“ Има много опасения, че електромобилите нямат големи възможности в това отношение, като основната причина за това е по-голямото им тегло заради батериите.
Пример за това е бензиновото Volvo XC40, което тежи 1655 кг, докато електрическият вариант е с тегло 2188 кг (разлика от 533 кг). Поставянето на допълнителен товар натоварва трансмисията и спирачките, което е опасно. Дори при по-леките хибриди (около 1800 кг) общото тегло на автомобила и каравана може да надмине 3 тона, което ще поставя под огромно натоварване основните агрегати.
Сред тях е сложната регенеративна спирачна система, която често е ограничаващ фактор. При електромобилите и хибридите електромоторът действа като генератор, който връща енергията в батерията. Той е настроен спрямо теглото на автомобила, като съществува риск от претоварване с допълнителна кинетична енергия, създадена от ремарке. Това важи особено за случаите при спускане, когато спирачките са подложи на огромно натоварване.
Електромобилите могат да изключат регенеративното спиране, като това ще намали опасността за двигателя, но не и спирачната му система. Освен това, със сигурност ще бъде увеличена консумацията на електрическа енергия, което означава и по-малък пробег. А това може да бъде сериозен проблем за собствениците на каравани, които често търсят отдалечени места за къмпингуване. А там няма как да заредят електромобила си.
Пример за това е Audi E-tron, което беше използвано за да тегли ремарке с тегло 1800 кг. при пътуване от Тълса (Оклахома) до Остин (Тексас) с дължина от около 800 км. Електрическият SUV има пробег от 390 км, но той падна на 230 км, което означава допълнително зареждане.
Как се справят електромобилите и хибридите с тегленето? (ГАЛЕРИЯ):
Премиерата на първия кросоувър от семейството ID на Volkswagen беше съвсем наскоро, като производство му едва сега стартира. Според официалните данни на германската марка, нейният модел да тегли до 1000 кг. допълнителен товар.