Лада Нива, която през последните няколко години се наричаше Lada 4x4 по сложни търговски причини, несъмнено е един от най-успешните продукти на съветсткото автомобилостроене. Тя се произвежда без кой знае колко съществени изменения вече почти 43 години, от дебюта през 1977. За времето и средата си е била и доста напредничава - със самоносеща конструкция и постоянно 4х4 задвижване.
У нас, "Нива"-та има много фенове, но и не по-малко противници. Според едните, това е най-бюджетният офроудър, който може да предложи много за "без пари", а поред другите, това е поредният модел на Lada, който е с некачествена изработка и дори директно от шоурума трябва да се закара в качествен сервиз, където да се сменят различни кабели и маркучи.
Ние не можем да вземем отношение по въпроса, що се отнася до текущия модел, тъй като покрай новите екостандарти на ЕС тя вече не се предлага официално в България. Според вносителя това е временно, докато се получи нова хомологация. Междувременно за любителите на достъпния офроуд остава вариантът за покупка втора ръка - по автокъщите "Нива" се намира на всякакви цени между 1500 и 15 000 лева. Без да сме я тествали, не можем да кажем дали тази Лада си струва. Но ето какво мислят по въпроса колегите от авторитетното руско издание За Рулем, подбрали плюсовете и минусите на някогашния ВАЗ 2121.
Лада Нива на старо: плюсовете и минусите (ГАЛЕРИЯ):
Единствената ръчна скоростна кутия също непрекъснато се подобряваше и получи пета предавка през 1995 година. През 2013 г. беше извършена дълбока модернизация (индекс 21214M), но и тя запази много вродени недостатъци: шум, вибрации, течове на маслени уплътнения. Изисква постоянен мониторинг на нивото на маслото. При тежки експлоатационни условия се пригответе да ремонтирате кутията на всеки 25-30 хиляди км.
През 2009 г. заводът подобри качеството и експлоатационния живот на много компоненти на трансмисията със задвижване на всички колела: монтира се нов съединител Valeo, подсилена е демпферната пружина, трансферната кутия е оборудвана с подобрена вентилация на картера, материали от различни уплътнения заменени, бяха въведени по-строги изисквания за производството на карданови валове и др. За съжаление подобренията не засегнаха механичната част на "древната" раздатка - многото оплаквания относно бръмчене, вибрации и непредсказуем ресурс продължиха. Но пък тази раздатка позволява да включите бавни скорости и да блокирате междуосевия диференциал.