fallback

Смъртта на дизела ускорява преминаването към електрическо бъдеще

И най-голямата фабрика за дизелови мотори в света поема в нова посока

Поредното доказателство, че автомобилната индустрия върви към пълна промяна е факт. Най-голямата фабрика в света за производство на дизелови двигатели – в Тремери (Франция) е подложена на на радикална реконструкция, като преминава към производството на електрически двигатели. През 2020 година те са били едва 10% от нейната продукция, но през 2021 година се очаква броят им да бъде удвоен до 180 000. Планът е до 2025 година заводът да произвежда 900 0000 електромотора на година, посочва агенция Reuters.

Промяната показва какво ще се случи с автомобилите през следващите години. Търсенето на дизелови модели рязко спадна след 2015 година, когато избухна скандала с манипулираните дизелови мотори на VW Group. В същото време ЕС започва да глобява производителите за превишаване на нивата на вредни емисии и така ги кара да произвеждат все повече електрически превозни средства.

Така, в разгара на пандемията и с все още ниско потребителско търсене на електромобили, големите компании – от Volkswagen до Nissan, се отказват от дизелови двигатели и увеличат броя на моделите с електрическо задвижване. Това обаче води до друг сериозен проблем в тези и без това много тежки за индустрията времена. Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор, което означава, че за производството му са нужни и по-малко хора.

Собственикът на завода в Тремери – новият концерн Stellantis, образуван от сливането на Peugeot PSA и Fiat-Chrysler (FCA), вече обяви, че няма да затваря заводи и ще се стреми да защити работните места. Експерти в бранша обаче предупреждават, че европейските производители вече страдат от свръхкапацитет и ще трябва да направят огромни съкращения, за да си осигурят инвестиции, с които да настигнат лидера при електромобилите – Tesla.

Френската лобистка група PFA изчислява, че във Франция на риск са изложени 15 000 от общо 400 000 работни места в автомобилната индустрия. На свой ред, германският институт за изследване на труда (IAB) пресметна, че преминаването към електромобили застрашава 100 000 работни места в Германия, което е около 1/8 от заетите в автомобилната промишленост.

Преходът от дизел към електромобили се оказва най-тежък в Европа, където продажбите на модели с такова гориво през 2015 година беше 50%. От 2021 година поне 20 модела няма да се предлага с дизелови мотори - от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Nissan Micra и Honda Civic, което означава, че ни очаква безпрецедентна година в историята на индустрията.

В същото време се очаква на пазара на Стария континент да излязат поне 30 нови напълно електрически модела и 7 зареждащи се хибрида, докато броят на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене е 26, като 14 от тях ще имат и дизелови варианти. Засега данните сочат, че интересът към електрифицираните автомобили се засилва, като за първите 9 месеца на 2020 годна техните продажби скочиха със 122%, докато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% заради коронавируса.

Това обаче са едва 8% от общите продажби, което е твърде малко. Повечето шофьори все още избягват електромобилите заради ограничените точки за зареждане и високата цена на самите превозни средства. Въпреки това отказът от дизела и преминаването към електрически коли продължава. В завода на Renault в Клеон (Франция), например, вече има само една поточна линия за дизелови мотори, докато хибридните и електрически агрегати заемат цели четири. А това показва, че процесът набира скорост и е напълно необратим.

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 3 години )
    Ае човек! Ти сядал ли си в кола, изобщо! Цел ден тролиш тука: тия така, ония онака!!
  • #8
    до #13 ( преди 3 години )
    На кои производители се отдава, на немците с техния измамен софтуер? Пежо-Ситроен са измислили съвременните дизели работещи на принципа "common-rail" и заедно с Рено и до днес правят най-добрите дизелови двигатели за леки автомобили.
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Всъщност, на франсетата трябва да им се забрани със закон да произвеждат Дизелов ДВГ. Та то нищо не става от него, има си други производители, на които това се отдава!!
  • #6
    Дедо ( преди 3 години )
    Фактът, че това не се случи, доказва, че на НИКОЙ не му пука за екологията, нито за планетата, нито за хората. Нито на производителите, които трябваше да се разберат и да споделят технологии, нито на политиците, които можеха да ги задължат, ама папат от тях, нито на хората, които можеха да изискат от предните 2 групи това да се случи веднага.
  • #5
    Дедо ( преди 3 години )
    Преди години имаше идея за стандартизирани пакети батерии. Караш си, свършва ти заряда, спираш на станция, там ти вадят изтощения пакет, слагат ти зареден, а ти отиваш да пикаеш. Даже няма и да плащаш, взимат ти парите през абонамента на телефона. Така мобилността с електромобил нямаше да е ограничена, щеше да има ниша за бизнес със зарядни станции, както сега има с франчайз на бензиностанции и ваденето от употреба и рециклиране на батерии щеше да е много по-интелигентно, регулирано, лесно и т.н
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    Просто нямат време да измислят как да печелят допулнително от ел колите. На бас, че ще измислят да се плащата някакви абонаменти и ъпдейти.
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Статията е красноречива и налива още малко мозък на онези, които не са проумели, че скоро (до 3-4г.) нови коли с ДВГ, никой няма да иска да купува! Те са сложни и неефективни, чупливи и т.н.
  • #2
    До 1 ( преди 3 години )
    Не е така, ако имаш дълги пътувания не е най-удобното превозно средство. А хибридите забравяме ли?
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Който се е качил на електрика не иска и да чуе за бензин или дизел. Това са реални отзиви.
fallback
Последни