fallback

Смъртта на дизела ускорява преминаването към електрическо бъдеще

И най-голямата фабрика за дизелови мотори в света поема в нова посока

Поредното доказателство, че автомобилната индустрия върви към пълна промяна е факт. Най-голямата фабрика в света за производство на дизелови двигатели – в Тремери (Франция) е подложена на на радикална реконструкция, като преминава към производството на електрически двигатели. През 2020 година те са били едва 10% от нейната продукция, но през 2021 година се очаква броят им да бъде удвоен до 180 000. Планът е до 2025 година заводът да произвежда 900 0000 електромотора на година, посочва агенция Reuters.

Промяната показва какво ще се случи с автомобилите през следващите години. Търсенето на дизелови модели рязко спадна след 2015 година, когато избухна скандала с манипулираните дизелови мотори на VW Group. В същото време ЕС започва да глобява производителите за превишаване на нивата на вредни емисии и така ги кара да произвеждат все повече електрически превозни средства.

Така, в разгара на пандемията и с все още ниско потребителско търсене на електромобили, големите компании – от Volkswagen до Nissan, се отказват от дизелови двигатели и увеличат броя на моделите с електрическо задвижване. Това обаче води до друг сериозен проблем в тези и без това много тежки за индустрията времена. Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор, което означава, че за производството му са нужни и по-малко хора.

Собственикът на завода в Тремери – новият концерн Stellantis, образуван от сливането на Peugeot PSA и Fiat-Chrysler (FCA), вече обяви, че няма да затваря заводи и ще се стреми да защити работните места. Експерти в бранша обаче предупреждават, че европейските производители вече страдат от свръхкапацитет и ще трябва да направят огромни съкращения, за да си осигурят инвестиции, с които да настигнат лидера при електромобилите – Tesla.

Френската лобистка група PFA изчислява, че във Франция на риск са изложени 15 000 от общо 400 000 работни места в автомобилната индустрия. На свой ред, германският институт за изследване на труда (IAB) пресметна, че преминаването към електромобили застрашава 100 000 работни места в Германия, което е около 1/8 от заетите в автомобилната промишленост.

Преходът от дизел към електромобили се оказва най-тежък в Европа, където продажбите на модели с такова гориво през 2015 година беше 50%. От 2021 година поне 20 модела няма да се предлага с дизелови мотори - от Volkswagen Polo и Renault Scenic до Nissan Micra и Honda Civic, което означава, че ни очаква безпрецедентна година в историята на индустрията.

В същото време се очаква на пазара на Стария континент да излязат поне 30 нови напълно електрически модела и 7 зареждащи се хибрида, докато броят на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене е 26, като 14 от тях ще имат и дизелови варианти. Засега данните сочат, че интересът към електрифицираните автомобили се засилва, като за първите 9 месеца на 2020 годна техните продажби скочиха със 122%, докато общите продажби на превозни средства спаднаха с 29% заради коронавируса.

Това обаче са едва 8% от общите продажби, което е твърде малко. Повечето шофьори все още избягват електромобилите заради ограничените точки за зареждане и високата цена на самите превозни средства. Въпреки това отказът от дизела и преминаването към електрически коли продължава. В завода на Renault в Клеон (Франция), например, вече има само една поточна линия за дизелови мотори, докато хибридните и електрически агрегати заемат цели четири. А това показва, че процесът набира скорост и е напълно необратим.

fallback
  • #19
    Не на дизела ( преди 3 години )
    Не бих купил дизел вече.Очаквам като сменя колата да я карам 5-до 10 години.Ако сега се нахендря с дизел кой знае кави ограничения ще има до 2-3 години.Да не говорим,че не е и вече толкова рентабилно да се кара такава капризна печка!Следващият ми автомобил ще е електрически!
  • #18
    Балканрено ( преди 3 години )
    Не се пише ,,скандал с манипулиране ,,а ,,заловени в измама,,токова ли е трудно да напишете истината? Хайде да спрем да сме политкоректни.
  • #17
    анонимен ( преди 3 години )
    Бъдещето не е електромобил,бъдещето е водородният двигател
  • #16
    "Светло" б ( преди 3 години )
    Неминуемо ще изоставим ДВГ за леки автомобили!Това искат "отгоре" и ще се случи(започна се),независимо какво си мърмориме!ДВГ ще остане за военните,големите тежки машини,корабите,засега и при тировете,макар че и тях ги готвят-първо метан, после ток!Единственото "лошо" нещо е че ел.автомобилите ще останат скъпи,всеки няма да има личен,затова и се подготвят алтернативи,"споделен автомобил" или рента-да си свършиш работата!Така ще контролират броя на ел. автомобилите в Света,искат по-малко явно.
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    До #14Вие г-не,сигурен ли сте,че споменатите от Вас производители са "измислили" common rail горивната система?
  • #14
    Инженер ( преди 3 години )
    "Електрическият двигател има само 1/5 от частите на традиционния дизелов мотор" - каквооо? Дизелогрухтера има 1500 чаркалака. Електромоторът има 2 (ДВА) - РОТОР И СТАТОР.
  • #13
    Tesla ( преди 3 години )
    4680 клетките се правят от никел. Все едно алпаката в кухнята. Край с партенките за суровини и батерии!
  • #12
    NO SMOGING ( преди 3 години )
    Най-мощният атмосферен дизел в света е 80 и нещо коня. Най-добрият дизел е блокиралият
  • #11
    Петко ( преди 3 години )
    Няма да умре така лесно, стига заблуди. Корабите, които са на мазут му ползват принципа и какво ли още не. Както е казано, никой не умира, докато е в сърцата ни. Като човек сменил 10тина коли с най-различни мотори мога да кажа, че дизеловите коли си имат предимства над бензиновите и то не малки.
  • #10
    velit ( преди 3 години )
    Колко суровини са необходими,за да се произвеждат акумулатори за тия трошки???
fallback
Последни