В цялата история на автомобила това е вероятно единственият модел, който се е срамувал от собствения си успех.
Вижте ВИДЕО от теста ни на Ghost Series II:
Абонирайте се за новия ни канал в YouTube тук, за да не пропускате тестове и репортажи
Откакто се появи през 2009, Ghost се утвърди като най-продаваната кола на Rolls-Royce за всички времена - тоест за повече от 120 години история. Но точният брой на продажбите си остава ревниво пазена тайна на компанията. Притеснението й от числата е разбираемо: една ексклузивна стока, когато се продава в големи количества, престава да е ексклузивна.
Но клиентите на Ghost няма от какво да се тревожат, защото за 16 години Rolls-Royce е произвел по-малко бройки от тази кола, отколкото един-единствен завод на Hyundai прави за седмица. Причината за огромния успех на най-луксозната марка в последното десетилетие не е, че колите й са станали по-масови по улиците. А че географията й доста се разшири: вместо основно в САЩ, Западна Европа и Близкия изток, сега тя продава в Източна Европа, в Средна Азия и, разбира се, в Китай.
Трите самоличности на модела: Ghost Black Badge, Ghost и Ghost Extended
Автомобилите й си остават все така рядка гледка. Ако изключим специални места като казиното в Монте Карло или някои софийски молове, можете спокойно да не видите нито един Rolls-Royce с очите си през годината. Паркингът на нашия хотел в Южна Франция в момента съдържа цели три, но това е по изключение.
"Обикновеният" Ghost Series II
Ghost e основно обновен за 2025 година - в Rolls-Royce наричат това Series II - но все така продължава да има три съвсем отделни самоличности. Има го обикновения Ghost, доколкото можем да използваме думата "обикновен" за един Rolls-Royce.
Дългата база добавя 17 см към дължината, но без да променя съществено дизайна или пътното поведение
Има я дългата база, създадена за хора, които все още предпочитат да бъдат возени на задната седалка. И на финала, има го Ghost Black Badge - алтер егото на Ghost, което добавя 29 конски сили към максималната мощност, и един малко по-младежки стил.
Най-видимата промяна засяга фаровете, които са с нова форма, леко скосени от вътрешната страна и с нов светлинен подпис. Крайният резултат е доста по-приятен за окото от чисто правоъгълните светлини на досегашния Ghost. Другите новости също са в тази посока: по-малки въздушни отвори отпред, по-компактна решетка. На определени места панелите на корпуса са леко поизгладени. Цялостното впечатление е за един по-елегантен автомобил.
Още по-съществени са промените вътре. Rolls-Royce никога не е била от марките, бързащи да въвеждат новите технологии: британците винаги са предпочитали да изчакат, докато са сигурни, че новостите вече покриват високите им стандарти. Явно това вече е факт с дигиталните дисплеи. Емблематичните аналогови уреди са си отишли.
Обновеният Ghost получава изцяло дигитални прибори, и ново поколение мултимедийна система, същата като в електрическия Spectre. И двете са прибрани под една внушителна ивица закалено стъкло, която пресича цялото табло. Последната една трета от него е за така наречената Илюминирана фаша, която улавя движението на звездното небе, и за часовника с умаленото копие на Духа на екстаза. Още един пример каква педантичност и внимание към детайла са вложени тук: на дизайнерите им е отнело месеци да намерят оптималната позиция на фигурката и осветлението й, така че отблясъци да не дразнят пътниците в салона.
Базовата аудиосистема е с 18 говорителя и мощност 1400 вата. Специални кухини в алуминиевия корпус на колата се използват като резонатори, а в най-луксозната система Bespoke Audio самият таван се превръща в говорител. Два активни микрофона в салона постоянно следят честотите и пренастройват усилвателя.
Развлекателната система, базирана на Google, вече поддържа до две устройства за стрийминг едновременно, така че всеки от пътниците отзад може да си гледа своя филм.
Някои неща обаче си остават като в доброто старо време. Контролът върху климатика е изцяло ръчен, с простички търкалца: синьо за студено, червено за топло. Имате и осем бутона, на всеки от които можете лично да зададете каква функция да изпълнява - доста удобно.
Placed Perforation е новаторска техника, измислена в Гудууд, която позволява такива видимо триизмерни декорации по кожената тапицерия
Мултимедията има ново приложение, наречено Whispers - шепоти. Да влезете в него е несравнимо по-трудно, отколкото в секретните чатове на Пентагона - приложението е достъпно само за хора, които са си купили Rolls-Royce. То не само ви дава дистанционен контрол върху автомобила и достъп до консиерж услуги, но и може да ви свърже с други собственици на RR - най-ексклузивният клуб в света.
Тук е мястото да кажем точно колко ексклузивен. Обикновеният Ghost Серия 2 започва от 275,500 евро без местни данъци и такси. Дългата версия стартира от 306 500 евро. А Black Badge, на който ще обърнем повече внимание след малко, е минимум 327 500 евро. Ако добавите българския ДДС, цената е почти 800,000 лева. И това е преди да посегнете към каталога с цветовете, материалите и екстрите.
В Гудууд има цяла отделна фабрика за тези неща: задоволяване и на най-авангардните желания на клиентите. Само трябва да го поискате. И да го платите. Някои неща са относително достъпни: двуцветната тапицерия в удължения Ghost, който тестваме, е скромна четирицифрена сума. За някои клиентски желания цифрите може да станат и седем.
Дългата база добавя цели 17 см към дължината, които отиват изцяло в пространството на задната седалка. Но това удължаване не се отразява негативно нито на пътното поведение на тази кола, нито на външния дизайн. Въпреки това обаче за същинския тест по мъчително тесните планински пътчета на департамента Вар избираме не него, а Black Badge. От Rolls-Royce наричат тази кола "другото аз" на Ghost. Дизайн, който да привлече не старите аристократи, а футболните суперзвезди и биткойн милиардерите. Но всъщност главният й прицел са хората, които обичат да шофират.
Англичаните обявиха курс към електрификация, но той няма да засегне тази кола.
6749 куб. см работен обем (V12) 600 к. с. максимална мощност 900 Нм максимален въртящ момент 5.545 м дължина (къса база) |
Тук под капака си е класическият V12 - един от последните шансове да имате такъв двигател в наши дни - с обем 6.75 литра, с 571 коня в обикновената версия.
При Black Badge обаче конете са увеличени до 600, а въртящият момент - до 900 Нм. Джантите са футуристична комбинация от алуминиеви главини, карбонов пръстен и титаниеви спици, заети директно от космическите технологии на NASA. Покривът е изработен от един-единствен къс алуминий благодарение на изключително сложна система за едновременно заваряване. Окачването се самоизравнява за нищожни частици от секундата.
Ефектите от всичко това са доста неочаквани.
Когато карате нормално, усещането е сякаш управлявате много луксозна яхта в много спокойни води. Но когато поискате да настъпите педала, този Ghost се преобразява. Може да не ви се вярва за нещо, което има масата на Партийния дом, но тази кола е всъщност много, много забавна за каране.
Всеки Ghost има стандартно задвижване на четирите колела, което помага много да се овладее теглото от два тона и половина без пътниците. Окачването ползва и камери, и данни от сателитната навигация, за да предвижда пътя напред. На скоростния лост има и един бутон Low, който в обикновения Ghost просто смъква малко окачването. Но в Black Badge има съвсем друга функция: скъсява предавателните числа на автоматичната скоростна кутия. И прави тази кола изключително подходяща за планински завойчета.
Задните колела също са завиващи - много полезно при тези габарити. При високи скорости те се насочват леко в посоката на завой, което повишава стабилността. При ниски скорости завиват в противоположна посока на предните, за да улеснят маневрирането. Да направиш обратен завой с тази дълга над 5.5 метра кола е по-лесно, отколкото с малолитражка.
Тук дори и багажът ви пътува в безукорен комфорт. Вълнената тапицерия на багажника е дебела над 2 см
Доста по-сложно е да напълниш резервоара: той побира цели 100 литра, а средният разход е над 16 литра на 100 км. Дори над 20 на сто, ако изберете планинска отсечка като нас. Но разходите за гориво, естествено, не са сред трите основни фактора при покупката на един Rolls-Royce.
Важните въпроси са други. Достатъчно луксозен ли е? Ще ви отличи ли от тълпата? Предлага ли усещане като никоя друга кола в света? За новия Ghost отговорът и на трите е един и същ: без капка съмнение.
Още снимки и други версии на новия Ghost вижте в ГАЛЕРИЯТА: