Преди няколко дни Renault повдигна завесата на европейската версия на купеобразния си кросоувър Arkana, който ще заеме мястото между Kadjar и Koleos в моделната гама на френския производител. Този модел обаче има малка особеност в сравнение с двамата си събратя - няма да се предлага с дизелов двигател. Такъв е случаят и с новата Dacia Sandero, която беше представена във вторник.
Най-общо казано, тези два нови продукта символизират доста добре бъдещата политика на Renault по отношение на дизеловото горива. Дълго обожаван от законодателите, дори до степен на предоставяне на дънъчни облекчения при покупката му (поне в някои европейски страни), днес дизелът се превърна в персона нон грата.
Това определено се вижда по цифрите - досега през 2020 година автомобилите с дизелов двигател държат пазарен дял от едва 31% във Франция, например. За сравнение, през 2013 г., преди скандала с дизелгейт и всички нови екологични стандарти, произтичащи от него, на тези коли се падаха 73% от продажбите в страната.
Свободното падане не е приключило, тъй като регулациите са все по-строги и компаниите, чийто автопарк засега се състои главно от дизелови автомобили, предвиждат бъдещи зони в градовете, позволени само за коли с ниски емисии. Renault все още предлага дизел на своя Clio например, за да отговори на търсенето, което засега не намалява значително, но други производители вече са изоставили това гориво за малките си модели, като Audi със своя A1 или Hyundai с i10.
От друга страна, при модели като Megane например, предлагането на дизелови версии вече бе намалено при рестайлинга му, като има само едно предложение от 115 конски сили. Това обаче не би трябвало да продължи дълго, от една страна, защото моделът е към края на живота си, а от друга, поради факта, че на 1 януари 2021 г. влиза в сила новия европейски екостандарт Euro 6D-full.
При налагането на всеки нов стандарт, производителите преразглеждат гамата си от двигатели. При Renault се очаква четирицилиндровият 1,5-литров dCi да изчезне за известно време на Clio и Captur, преди да се появи отново през 2021 г., в нова форма, но с уникална мощност. Това е един вид оферта за преход, тъй като производството на този двигател ще бъде постепенно прекратено.
За да компенсира постепенната загуба на дизеловите двигатели, особено на Clio и Captur, Renault залага на хибриди. Като версията с мощност 140 коня на Clio, която трябва да се конкурира с новата Toyota Yaris, и плъг-ин модификацията със 160 коня на Captur. Същият се предлага и на комбито Megane, а догодина ще се появи и на седана. Arkana пък ще бъде предлаган с хибридното задвижване на Clio и с бензинов двигател.
Снимки: Motor