През 2001 година електрическото задвижване все още не бе на дневен ред, тоталният даунсайзинг бе фантастичен сценарий, а бензинът беше сравнително евтин. Международните автомобилни изложения бяха много мащабни, пищни и очаквани събития и самата мисъл за това, да се постави под въпрос провеждането на някое от тях звучеше нелепо.
Двадесет години по-късно тези картини предизвикват голяма носталгия. Няма ги вече препълнените с най-новите коли и концепции зали, а автомобилните производители представят новостите си предимно във виртуалното пространство. Кризата с коронавируса направи този формат основен и, за съжаление на феновете, явно така ще е и занапред.
Вековната традиция на автомобилните изложения явно приключва. Преди, всяка година започваше със салона в Детройт, който, обаче, промени формата си и тази година ще се проведе през есента. Ако въобще се проведе. Но, изложението в люлката на американското автомобилостроене всяка година даваше бляскав тласък на индустрията и съпътстващите я новини и именно на това събитие се падна честта да е първото за новия XXI век.
Нека да видим с какви идеи и очаквания посрещнаха нашето столетие автомобилните производители.
Най-интересните концепции от 2001 година (ГАЛЕРИЯ)
В началото на века, луксозното подразделение на Nissan точеше зъби за сегмента на премиум кросоувърите, като същевременно имаше намерение да обере и част от клиентелата на пълноразмерните скъпи седани. Ролята на вестоносец на тези амбиции бе отредена на концептуалния FX45, който в първоначалната си интерпретация кардинално се различаваше от раздутия и надменно-агресивен "булдог", който се появи по-късно като сериен модел.
От гледна точка на инженеринг, прототипът предаде точно основните принципи и ценности: FX не беше замислен като SUV, но бе представен от създателите му като универсален боец. V8 двигател, независимо окачване с къс ход и 20-инчови колела, той можеше да надбяга доста спортни коли на пътя и не се страхуваше леки пресечени терени.