През юли миналата година Mitsubishi обяви, че напуска европейските пазари и с това загатна за големите проблеми, с които японските производители (с изключение на Toyota) се сблъскват в региона. А те са все по-строги стандарти за вредни емисии и технически изисквания, които превръщат Европа в трудно място за правене на бизнес, още повече ако големите пазари са другаде.
Mitsubishi се изтегля от Стария континент, след като завърши производството на сегашното си поколение автомобили, за да се насочи върху своя печеливш пазара в Югоизточна Азия. Така марката слага край на присъствието си в региона, което започна още през 1975 години. Преди нея - през 2013 година, това направи и производителят на малки леки коли Daihatsu.
Друг японския производител - Subaru, едва оцелява в Европа, след като за първите 9 месеца на 2020 година продаде само 13 359 автомобила на континента. В същото време Suzuki отчете спад от 40% на продажбите си в региона, което е много по-лош резултат от общия за автомобилната индустрия по време на пандемията от коронавирус (29%).
Сериозни проблеми изпитва и Nissan, който доскоро спореше с Toyota за титлата "азиатски производител №1 в Европа". Компанията отчете наполовина по-малко продажби от конкурента си за първите 10 месеца, като нейният пазарен дял на континента спадна до 2,5%, а този на Toyota се увеличи до 5,4%. И при друг производител от Япония - Honda, нещата не вървят, като марката отчете по-голям спад от общия за индустрията - 33%.
"Новият регламент за вредните емисии, както и тежките условия на пазара заради огромния натиск върху премиум-сегмента и вътрешната конкуренция изправят японските производители пред кошмарен сценарий, тъй като става въпрос за оцеляването им на пазара в Европа", коментира Сами Чен, старши анализатор в LMC Automotive.
Големият проблем е свързан именно с вредните емисии, тъй като от този година производителите ще плащат огромни глоби, ако автомобилите им не успеят да покрият новите стандарти в ЕС и във Великобритания. Компаниите са принудени да инвестират в електрически превозни средства, които да им помогнат да оцелеят през следващите 10 години.
Към момента производители като Mazda, Suzuki и Subaru нямат ясни стратегиите за електрификация на моделите си Европа, категорични са експертите. В същото време Стария континент си остава вторичен пазар за повечето от тях. Suzuki, например, продава едва 14% от новите си коли в Европа, докато при Subaru този дял е още по-малък. Затова и не е изненада, че японските компании предпочитат да гледат към пазарите в Северна Америка, Китай и Япония, където шансовете им са много по-големи.
Снимки: Autocar