Само 450 автомобила не достигнаха на американския производител на електромобили Tesla да изпълни обещанието си за 500 000 доставени автомобила през 2020 година. През четвъртото тримесечие компанията на Илон Мъск опита с всички средства да насърчи продажбите и постигна 180 570 доставки - с над 40 000 повече от предишния си рекорд за тримесечен период, постигнат през есента на 2019.
В началото на миналата година Мъск бе обявил, че Tesla "с лекота" ще надхвърли 500 000 доставки, и не се отказа от тази прогноза дори след принудителното затваряне на фабриките за няколко месеца през пролетта. Все още е възможно целта да бъде постигната, защото Tesla предупреждава, че оценката й за доставките може да е "леко консервативна" и са допустими отклонения до 0.5% от реалната бройка.
2020 бе забележителна година за Tesla, която след неизменните загуби дотогава отчете пет поредни тримесечия на печалба и стана част от борсовия индекс S&P 500. Акциите на компанията вървяха постоянно нагоре и пазарната й капитализация скочи със 743% до 669 милиарда долара - най-високата в целия автомобилен сектор.
Растящият дял на по-евтините Model 3 и Model Y в продажбите неизбежно ще се отрази на маржа, коментират анализатори. И сега крехката печалба на компанията идва предимно от продажбата на квоти за емисии на конкуренти като Fiat-Chrysler
В същото време обаче Tesla си остава далеч от целта да се превърне в масов производител, отбелязва анализаторът на Bloomberg Кевин Тайнън. "Компанията все още среща трудности да увеличи мащабите и си остава с размерите приблизително на Isuzu", казва Тайнън, и предупреждава, че тепърва Tesla ще се изправя пред предизвикателството на свиващия се марж на печалба, тъй като трябва да продава по-евтини модели и при засилена конкуренция. Гиганти като General Motors и Volkswagen AG се подготвят да залеят световните пазари с дузини нови електрически модели през следващите пет години.
Самата Tesla не стои със скръстени ръце - фабриката й в Китай вече започна производство, строят се още две в Германия и в Тексас, където ще се прави бъдещият пикап. Европейската офанзива обаче ще изисква появата на доста по-бюджетен модел - Мъск вече обяви, че планира такъв за 2023 година, на стойност около 25 000 долара.