Tesla e готова и има ресурса да погълне някой от класическите автомобилни производители, и логиката говори, че това трябва да е германският гигант Daimler, пише уважаваният анализатор на Reuters Кристофър Томпсън.
Американският производител на електромобили държи едва 0.8% дял от световния пазар, и не разполага с кой знае какъв оборотен капитал. В последната година обаче цената на акциите му скочи няколко пъти и в момента пазарната капитализация на компанията надхвърля 540 милиарда долара, което дава достатъчен ресурс за поглъщания. Пазарната капитализация на Daimler, който произвежда марките Mercedes и Smart, е едва 74 милиарда долара.
Евентуално сливане на двете компании може да е взаимоизгодно, смята Томпсън. Американските конкуренти на Tesla, начело с GM и Ford, не са особено атрактивни за бизнес модела на Илон Мъск. Германската BMW би допълнила чудесно липсващите звена в Tesla, но тя е преди всичко семейна компания, притежание на наследниците на фамилията Квант, и е извън обсега на Мъск. Volkswagen също е е интересен, пък и Мъск и шефът му Херберт Дийс неведнъж демонстрираха приятелски отношения. Но концернът от Волфсбург похарчи десетки милиарди, за да подготви своя собствена електрическа офанзива, и едва ли би обезсмислил тази инвестиция. Японските компании също са малко вероятна цел, защото историята е показала, че сливания с тях се осъществяват изключително трудно.
EQC, първият изцяло електрически модел на Daimler, трудно може да се нарече "успешен"
Daimler обаче отговаря чудесно на всички изисквания. Компанията има опит в качественото производство на луксозни модели - нещо, което Tesla въпреки премиум цените си още не успява да постигне. Освен това марката Mercedes има много силно присъствие в Европа и Китай, двата основни електрически пазара в обозримо бъдеще. На всичкото отгоре двете компании вече са имали връзка помежду си - в миналото Daimler притежаваше малък дял от Tesla. Германците на свой ред срещат трудности в прехода към електрическо задвижване - първият им чисто електрически модел, EQC, се продава доста вяло и на нито един пазар не е дори в челната десетка.
Спекулации за възможен съюз с Mercedes се появиха още преди година, когато Мъск се изказа необикновено ласкаво за новия Sprinter
На всичкото отгоре Мъск би могъл да осъществи подобна сделка, без дори да се допитва до акционерите си. Подобно съгласие е необходимо при увеличаване на капитала с повече от 20%, което при сегашната капитализация означава праг от 108 милиарда долара. Daimler e по-евтин от това. Самият Илон Мъск подчерта в интервю за германското издателство Axel Springer, че няма намерение да търси враждебни поглъщания, а е отворен към доброволни и приятелски сливания. "Ако някой ни каже: хей, мислим, че ще е добра идея да се слеем с Tesla, със сигурност ще проведем този разговор", обясни Мъск пред шефа на издателството Матиас Дьопфнер.
В четвъртък акциите на Tesla поскъпнаха с 4.3% и затвориха търговията при 593.4 долара. Тези на Daimler поевтиняха с 1.4% и струват 68.6 долара.