IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Пълнене на резервоара догоре или доливане на 10‑15 литра ‑ кое е правилно?

Много шофьори често изпадат в подобна дилема и не знаят кой вариант да изберат

Собствениците на автомобили имат различно мнение по този въпрос ‑ някои от тях предпочитат винаги да зареждат догоре, докато други сипват по‑малко гориво в резервоара и съответно по‑често посещават бензиностанциите. Кой от двата подхода е правилен?


гориво


Нека започнем с това, че обемът на резервоара е различен при различните автомобили. Един хечбек, например, побира около 50 литра, докато големият всъдеход ‑ два пъти повече. Ако приемем, че средната цена на горивото е около 2 лв (в момента в България е по‑малко) се получава, че за напълването на един резервоар догоре са нужни от 100 до 200 лв. А тази сума не е никак малка за много хора.

Чисто психологически много хора предпочитат да се разделят с по‑малко пари. Те пак ще похарчат същата сума за гориво, но ще го направят на няколко пъти. Същото е положението и с лизинга на някаква стока ‑ човек предпочита да дава по 50 лв. в продължение на 6 месеца (примерно), вместо да извади наведнъж 300 лв (те дори са по‑малко заради лихвата).

В случая с горивото няма никаква разлика, с изключение на това, че шофьорът трябва по‑често да посещава бензиностанцията. Е, той може да спести пари или пък да похарчи повече, ако цените се променят, но това трудно може да се предвиди.

Има обаче един много важен момент, който мнозина пропускат. А той е, че наливането на по‑малко гориво може да се окаже фатално за горивната система на автомобила. Причината е водата в резервоара. Да, в резервоара не всеки автомобил има вода. Всъщност, това е конденз, който се образува от разликата в температурата на въздуха. В него винаги има и влага, и гориво. Водата е по‑тежка и съответно отива на дъното на резервоара, тоест близо до горивната помпа.


гориво


Затова е желателно подобен процес трябва да бъде избегнат или поне минимизиран. А колкото по‑малко въздух има в резервоара (съответно повече гориво), толкова по‑малко конденз се образува. А това означава, че не трябва да се пести при наливането на гориво. Още повече, че независимо от горивото в резервоара, разходът не се променя. Друг е въпросът, дали шофьорът има достатъчно пари в джоба.

Не бива да се пропуска и още нещо. Големите вериги от бензиностанции предлагат бонуси и отстъпки при зареждане на повече гориво. Те изглеждат малки, но пък се трупат с времето, така че не са за пренебрегване. А при наливането на 10‑15 литра обикновено шофьорът не получава нищо.

0 от 500
  • #3
    14 rate up comment 14 rate down comment
    Мар ( преди 3 години )
    Колата ми е на газ и бензин. Заредих до горе бензин преди дълго пътуване, но почти чрез цялото време карах на газ. Така след 4 месеца все още резервоарът ми за бензин беше над половината пълен. Ппяви се обаче проблем - колата не искаше да пали. След смяна на свещи, бобина и всякакви други тестове стигнах до там да опитам да запаля направо на газ - колата палеше винаги от първото завъртане без проблем. Оказва се, че в бензина има вода, която с времето се утаява на дъното. Оттогава - само по 10л ...
  • #2
    43 rate up comment 2 rate down comment
    Христо ( преди 3 години )
    Винаги пълня до горе, карам 20-30 дни докато свърши и отново до горе, няма смисъл да зареждам по 20лв през 2-3 дни!
  • #1
    24 rate up comment 11 rate down comment
    Тони ( преди 3 години )
    Като цяло съм съгласен със статията, но нека не забравяме, че ако няма да пътуваме дълго не е необходимо да мъкнем едни 50-100 килограма допълнителна тежест, която оказва влияние на поведението, динамиката и разхода на автомобила.