Какви модели предпочитат българите? Статистиката за продажбите на нови автомобили е достъпна и дава част от отговорите: Renault, Dacia, Skoda и VW са най-продаваните марки, Nissan Qashqai е най-популярният модел. Но тези данни не обхващат дори една десета от автомобилния пазар в България. Невидимите девет десети от айсберга са продажбите на употребявани коли. А при тях най-търсените модели съвсем не съвпадат с тези при новите.
Някога България бе колата на старите Астри и Голфове. Запазва ли се това положение и днес, когато и брутният продукт, и доходите са чувствително по-високи в сравнение с 2000 година? Данните за регистрациите на МВР могат да ни дадат отговорите - но неособено охотно.
При въвеждането на масивите от данни е използвана логика, която някой по-прибързан от нас би нарекъл "катаджийска". Регистрациите на някои модели, примерно Opel Meriva, са спретнато събрани в един ред. Но за други, да речем BMW Серия 3, има стотици отделни редове по двигател, кубатура, задвижване, или просто по екзотичния начин, по който в някое районно управление на МВР са решили да запишат модела (примерно "БМВ 3 ЕР РЕИХЕ", явно идващо от BMW 3er Reihe - "трета серия"). Има две напълно независими графи "ХОНДА ЦРВ" и "ХОНДА ЦР-В", макар да е очевидно, че и двете се отнасят за Honda CR-V. Volkswagen Caddy съществува като два отделни модела - ФОЛКСВАГЕН КАДДИ и ФОЛКСВАГЕН КАДИ, а има и трети ред, наречен ФВ КАДИ ЛАЙФ (Life е ниво на оборудване). И така нататък.
Все още значителна част от "новия внос" у нас се пада всъщност на коли, които иначе би трябвало да отидат по автоморгите на Запад
Все пак успяхме да преодолеем тези вградени защити на системата и ето какво показва статистиката: 221 104 нови регистрации през първите 11 месеца, от които 32 170 са нови машини, до 6 месеца (тук обаче влизат лекотоварни, товарни и двуколесни) и 188 934 - употребявани. Популярността на т. нар. "германски премиум" продължава да расте и вече шест от най-търсените 10 модела се падат на Mercedes, BMW и Audi.
30-те най-продавани модела в България през 2020 (ГАЛЕРИЯ):
И този модел вече не се произвежда, така че говорим само за употребявани коли. Разглеждаме Corolla Verso отделно от Corolla седан и хечбек.
Любопитна тенденция е, че т. нар. миниванове, които рязко загубиха пазарен дял в Западна Европа, у нас все още се радват на силно, и даже на растящо търсене.