Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Още една скучна комбинация от букви и цифри, зад която стои изумителен проект. Ако в СССР е имало концепция за автомобил, който във величието си да бъде наравно с нереализирания архитектурен проект на Двореца на Съветите от епохата на Сталин, то това е точно хибридният ЗИЛ-135Ш.
Феноменалното творение се ражда по предложение на дизайнера и учен Сергей Корольов, легендата на съветската ракетно-космическа индустрия.
Факт е, че процесът на транспортиране на свръхтежка ракета-носител клас H-1 обещавал трудности: доставката до Байконур с железопътен транспорт, както обикновено се правело, не позволявала обектът да се транспортира на големи части, а „смачкването“ на конструкцията му не удовлетворявало инженерите на OKB-1...
Решението било алтернативен маршрут: устройството да бъде транспортирано от монтажния завод в Самара по поречието на Волга до град Гуриев (сега Атирау) и оттам до мястото за изстрелване с автомобил с фантастични размери, който по принцип не съществувал.