Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Във водна среда „Делфинът” се чувствал не по-зле от риба благодарение на два винта с диаметър 700 мм, които можели да се въртят в хоризонтална равнина и то не само в една, но и в различни посоки. Тук си струва да споделим задвижващата ефективност на витлата - друго обстоятелство, което прави вътрешния проект уникален на фона на други амфибии. Съотношението на мощността, която водните витла са изразходвали за преодоляване на съпротивлението на водата, спрямо тягата, доставяна директно към тях, е достигнало 0,48, докато при чуждестранните технологии от онова време е било в най-добрия случай наполовина по-малко.
На тестове автомобилът демонстрирал непоклатимост в офроуд условия и отлични свойства, докато плува в Балтийско и Северно море. Но „Делфин” така и не постъпва на служба, тъй като военните изгубили интерес към проекта.