Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Само бегъл поглед към невероятната дължина на амфибията е достатъчен, за да привлече веднага вниманието. И веднага предизвиква асоциации с кит. Революционният „Делфин” е лишен от метална силова структура и е с първата в света носеща конструкция от този тип, изработена от сандвич от полиестерни фибростъкло със слой от пяна.
Според първоначалния план почти 14-метровата машина е трябвало да играе ролята на самоходен понтон. По-късно концепцията се променя и „рибата” се превръща в транспортна амфибия с отделение за 22 войници или пет тона товар. При необходимост „Делфин“ можел да се използва и за водно-наземни спасителни операции.