Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Шестдесетте години на миналия век били тежки за ЗИЛ, но въпреки това инженерите на компанията не спирали със смелите проекти. Такъв е и Э167 (Э от експериментален), чиято разработка започва през 1962 година.
В основата на ЗИЛ-Э167 била усилената рамна конструкция от модела 135Л с предна и задна управляема ос на торсионно окачване, докато средният мост бил оставен без окачване. Джантите от фибростъкло, тежащи 2,5 пъти по-малко от традиционните стоманени, са само едно от необичайните решения. Единствените метални части на конструкцията били дистанционният пръстен и дискът за монтиране към главината.