Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Товарната версия била с екипаж от 4 души и алуминиева товарна платформа с хидравличен кран, на която да може да се товари спасителната капсула на космонавтите от космическите кораби „Союз”.
Пътническата версия имала екипаж от трима души, като се различавала по закрития пътнически отсек, в който имало общо 10 места (преправяни на 6 легла) – за екипажа на корабите, както и за медици и други придружители.
До 1991 г. били произведени общо 12 товарни и 16 пътнически модела от „Синята птица”.