През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Трицилиндровият двигател на Opel във варианта с атмосферно пълнене е познат още от 90-те и се монтира основно в Corsa. Той носи всички черти на колебливото качество при Opel от онази епоха: течове на масло и от радиатора, проблеми с ангренажа, бобините и електронния блок за управление.
В даунсайзинг епохата се появи изцяло нов трицилиндров агрегат с турбо, член на новото семейство двигатели SGE на General Motors. Той бе съвместна разработка на германците от Opel, и на китайските партньори на GM - SAIC, MG Motor, Shanghai GM и PATAC.


0