През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
През 2005 година този двигател бе удивително иновативен, изпълнен с изящни инженерни решения и със завидни показатели (14% повече мощност от стария двулитров FSI при 5% по-нисък разход).
Но после започнаха оплакванията. Най-вече от ангренажната верига и обтегача й, който лесно сдаваше багажа, побърквайки и фазорегулаторите.
Некачественото гориво, или пък кратките зимни пътувания без предварително подгряване, неизменно водеха до детонации, замърсяване на впускателните клапани с нагар, спадане на компресията, драстично повишен разход на масло. Случваше се дори пълно разрушаване на буталата.


0