На теория разходът на гориво през зимата би трябвало да е по-нисък: студеният въздух е по-плътен, и осигурява по-добри смеси (същото нещо, което иначе в някои двигатели прави междинният охладител, или intercooler).
Само че теорията, както добре знаете, невинаги съвпада с практиката. В истинския живот зимният разход е по-висок от летния, понякога осезаемо. Това се дължи и на обективни фактори, и на шофьорски грешки.
Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.
Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.
Начините да пестите гориво през зимата (ГАЛЕРИЯ):
В някои северни държави, начело с Русия, особено модерни са т. нар. автоодеала. Можете да ги купите онлайн и в България. Направени от неорганични негорими нишки, те се поставят върху двигателя под капака, като идеята е да задържат по-дълго температурата на агрегата и той да не изстива съвсем между две пътувания в работния ви ден. Даже уважавани издания като "За Рульом" ги препоръчват.
Честно казано, ние сме доста скептични. Първо, повечето автомобили така или иначе имат изолационен слой с такава функция отдолу на предния капак. Второ, "одеалото" покрива двигателя само отгоре, оставяйки топлината да се разсейва във всички други посоки. Един влогър наскоро направи експеримент и установи, че от еднаква стартова температура след час престой при минус 16 градуса двигателят, покрит с одеало, изстива до 56 градуса по Целзий. Непокритият с одеало изстива до... 52 градуса по Целзий.