На теория разходът на гориво през зимата би трябвало да е по-нисък: студеният въздух е по-плътен, и осигурява по-добри смеси (същото нещо, което иначе в някои двигатели прави междинният охладител, или intercooler).
Само че теорията, както добре знаете, невинаги съвпада с практиката. В истинския живот зимният разход е по-висок от летния, понякога осезаемо. Това се дължи и на обективни фактори, и на шофьорски грешки.
Обективните фактори са ясни: зимните гуми, които имат по-високо съпротивление на търкаляне; постоянно включеното парно и всевъзможните отоплители - за стъклата, за чистачките, за седалките и волана; сгъстяването на маслото в лагерите заради ниските температури, което повишава триенето. За тези неща не можете да направите нищо.
Но има и немалко субективни фактори, които увеличават консумацията в студа, а те вече зависят и от вас.
Начините да пестите гориво през зимата (ГАЛЕРИЯ):
В последните години повечето производители налагат т. нар. "енергоспестяващи" масла, примерно тип 0W-20, вместо традиционните 5W-30 и прочие. Те са с по-нисък вискозитет и оказват по-малко съпротивление на движещите се части в двигателя. Главната полза от това е при студените стартове, но допълнителен бонус и е леко намаленият разход на гориво. Негативната страна е, че изискват по-чести смени. Но пък двигателят има шанс да живее повече. Така че доверете се на препоръката на производителя, даже и някой квартален майстор да ви обяснява, че маслото с такъв вискозитет е "прекалено тънко".